zaterdag 3 augustus 2013

Gods liefde

“Als God je geneest laat Hij zien dat Hij van je houdt.”
Een krasse uitspraak van Martin. Maar hoe komt een dergelijke kreet nou eigenlijk over bij de massa die niet geneest?
Laat ik in het kort de situatie van deze massa eens beschrijven.

Heel vaak betreft het mensen die ook van alles hebben geprobeerd om genezing bij God te vinden. Ze lazen trouw hun bijbel, proclameerden de teksten over genezing en stonden in geloof op het te komen wonder.
Ze stonden ook vaak in de rij om gezalfd te worden met olie onder handoplegging van de voorganger. Ze lazen dikke boeken en baden de sterren van de hemel maar…het kwam niet.

Ze waren zo vol hoop gekomen naar de genezingsdienst, maar moesten alleen in hun pijn vaak weer huiswaarts keren met een andere pijn erbij. God genas mij niet. Houdt God niet van mij? Heb ik iets verkeerd gedaan? Heb ik geen echt geloof? Is er iets tussen de Heer en mij waardoor ik niet genees? Die man met pijn in zijn kies genas wel, zei hij. Ook het meisje met de vage rugpijn liep dartelend over het podium. Maar ik mis nog steeds dat ene been. Zal God niet in aanzetten van nieuwe benen doen? Zou Jezus daar niet voor gestorven zijn?
Oh de eenzaamheid, het isolement van mijn pijn. God laat Zijn liefde zien door mensen te genezen en wat kan het anders betekenen dat Hij niet van mij houdt nu ik zonder been blijf? Ik zal mij ook vannacht in slaap huilen en beseffen dat het evangelie vol wonderen blijkbaar aan mij voorbij gaat. De toetssteen van Gods liefde blijft immers uit, volgens Martin Koornstra en hij kan het weten want hij is gezond en heeft twee benen….

12 opmerkingen:

  1. In de één van de evangeliën vragen de apostelen zich ook af wie er verantwoordelijk is voor een ziekte. De ouders, de grootouders of de zieke zelf..... Jezus keurt dergelijk gezwets af. Eigenlijk is dit ook zo iets.... Wat doe ik nou fout in mijn gebed. Waarom word ik niet genezen.... Zover ik me kan voorstellen zou Jezus ook dit gezwets afkeuren.....Het heeft niet met ons te maken, maar met de onvolmaaktheid, door de zondeval, van de Schepping. De fout die wij allemaal, in Adam, hebben gemaakt en zeker zouden maken. We zijn geen haar beter.
    Hand in eigen boezem, ook de zogenaamde genezers....al het andere is gezwets.
    Bid voor de zwakken, dat zij kracht mogen ervaren.
    Grts Irene

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vraag me toch af of dit klopt/waar is. En de dieren dan? Die worden toch ook ziek. Komt dat dan ook door de zondeval? Hoort ziekte, en de dood, dan niet gewoon tot het leven?

      Verwijderen
    2. Ik hoorde van een kind dat aan zijn moeder vroeg:"Mama waar was ik eigenlijk voor ik geboren werd?" Een redelijk diepzinnige vraag me dunkt. Mama stond even met de mond vol tanden en schoof de vraag door naar papa, met de woorden:"vraag maar aan papa straks als hij thuiskomt."
      "Maar mama ik kom toch uit jouw buik?"
      "Ja dat klopt."
      En jij komt uit oma's buik en oma komt weer uit de buik van haar moeder net zolang tot we bij Adam en Eva zijn!"
      "Ja dat klopt," zei moeder.
      "Maar eigenlijk was ik er dan al die tijd al, in jouw en oma en opoe tot Eva toe,"sprak het kind.
      Moeder stond verbaast over zoveel waarheid want ja, zo is het maar net. We passen als Matrioshka in elkaar en dat bedoelt God met erfzonde...

      Verwijderen
    3. Nou Adam, bedankt dan maar. Geintje. Tja, mijn geloof is anders dat dat van jou en dus denk ik ook heel anders over (erf)zonde. Maar dat mag gelukkig.

      Verwijderen
  2. Aan het kruis op Golgotha, daar laat God zien dat hij van je houdt.

    Ik lees mijn bijbel bijna elke dag, maar die tekst over het verband tussen genezen worden en Gods liefde ben ik nog niet tegengekomen. En zal ik ook niet tegenkomen.

    Hartelijke groeten,
    ada

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. OOk hier zeg ik volmondig amen op omdat het bijbels is. Gods toppunt en speerpunt is niet een gezond lichaam, maar een gezonde geest die wij allen van node hebben om de hemel te beerven. Het koppelen aan Gods wil om ook hier een volkomen gezond lichaam te hebben, is aards denkwerk. Laten ze beginnen met die bril van Ouweneels jampotbril. Simpel niet te groot beginnen Willem! Als dat gelukt is praten we verder....

      Verwijderen
  3. Ik zeg hier volmondig amen op. Gek eigenlijk Irene dat mensen die een ledemaat missen niet in het rijtje van "door God genezen" voorkomen. God doet enkel wonderen bij vage klachten. Een kind met het syndroom van down gaan Jezus striemen niet voor op!
    Een Siamese tweeling, begint God niet aan.
    En er lijkt niemand (bijna niemand) die iets door heeft. Zelfs de evangelische zenders laten al dit (door jou terecht betitelde) gezwets doorgaan voor het ware evangelie. Zijn die gebedsgenezers nou zo onvoorstelbaar dom, naief, arrogant, hooghartig en bovenal brengen zij een evangelie dat niet strookt met de bijbel, of vergissen wij ons nu zo? Een ding is zeker, Jezus wonderen in de tijd van de bijbel waren niet begrenst tot alleen oncontroleerbare zaken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Och, over onze verstandelijk beperkte dochter hebben we altijd gezegd: ze mag er zijn zoals ze is. Hoe zwaar en moeilijk soms ook. Maar we zijn ook door brs. en zrs vermaant dat we wel moeten geloven dat de Heere haar kan genezen. Dat we het wonder niet moeten uitsluiten. Het trieste is dat ze je daarmee degraderen tot kleingelovige.

      Verwijderen
    2. Precies Ron. Ik weet uit ervaring met mensen met een verstandelijke handicap dat ze vaak heel oprecht gelovig zijn. Wie zijn die "broeders" en "zusters" die jou en ook je dochter lastig te vallen met hun mening over genezing? Als mensen bij bosjes genazen en de Heer werkelijk altijd op gebed genezing schonk, lagen zaken anders. Maar die goedbedoelende broeders en zusters weten heel goed dat 99.9 % niet geneest. Ik vind zulke mensen bijzonder hypocriet en niet in de waarheid staan. Toets alle dingen en behoud het goede. Heb de gedachte dat God op gebed altijd geneest getoetst en verworpen! Dat is wat de bijbel mij leert.

      Verwijderen
  4. http://royalmission.nl/trainen/genezing-haarlem/

    "We kijken opnieuw enorm uit naar deze bijzondere trainingsdag. Allereerst omdat er zoveel nood is aan goed onderwijs over de kracht van God en genezing door de naam van Jezus, en ook omdat we deze dag meteen concreet maken in een genezingsdienst op de avond van de trainingsdag."

    ...................................................................

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En krijg je er dan ook nog zegeltjes bij om te sparen voor het hemelse koffiezetapparaat?

      Verwijderen
    2. Neen, die zegels kosten 2 euro per stuk.

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.