woensdag 29 maart 2017

De wegwerpmaatschappij


Onze overheid leek het een goede ontwikkeling om op allerhande weinig aan bederf onderworpen producten ook een houdbaarheidsdatum te zetten.
Ik kan me indenken dat melk, zuivel in het algemeen en vlees, vleeswaren etc. een houdbaarheidsdatum nodig kunnen hebben. Maar wat moet de houdbaarheidsdatum op een flesje bier dan? Op koek, snoep, zuurkool? Zijn ze in de tweede kamer bang dat wij niet meer kunnen proeven of ruiken of zo? I.p.v. een wet te bedenken waarop fabrikanten al die kankerverwekkende toevoegingen niet meer mogen verwerken in ons voedsel op straffe van castratie, want daar zou ik juichend voor zijn.

Vond in het vakje van de koelkast een vergeten pakje zuurkool 14 maanden over de datum en……gisteren gegeten heerlijk! Wist je dat er mensen zijn (vaak jongeren) die zo blind varen op die achterlijke houdbaarheidsdatums dat ze niet eens de moeite nemen om te proeven. Hup weg er mee in de vuilnisbak. Had laatst iemand hier die (ik ben geen bierdrinker) me een flesje bier teruggaf met grote ogen want…..het was 1 maand over de datum dus meneer bliefde het niet meer. Sorry, dan ben je ook een product van deze moderne tijd en geloof mij nu maar, dat hele geleuter over houdbaarheid zal straks ook voor mensen opgaan. Niks geen euthanasiepil. Krijg je een houdbaarheidsdatum op je kop waarna ze je begraven als die verlopen is, goed of niet goed, weg ermee!