zondag 4 augustus 2013

Genezing en bevrijding

Waarom koppelen charismatische christenen ziekte altijd aan gebondenheid? Alsof iemand die ziek is, een lichamelijke afwijking heeft of gehandicapt is, op zijn minst een verdacht persoon is! Iemand die wel eens van de duivel bezeten kan zijn!
Iemand waarmee gebeden moet worden. Iemand die bevrijd moet worden en vrij worden gebeden van de demonische invloeden waaronder hij of zij kan verkeren.

Een oude vrouw werd elke week twee maal aan de dialyse apparatuur gelegd. Ze bad tijdens die uren spoelen aan de machine voor alle mensen. Ze wist haar ziekte om te buigen tot zegen. Ik ken massa's gezonde christenen die nooit een gebed voor een ander opzenden.

En toch heb ik in al die jaren steeds weer mensen ontmoet die menen op grond van een aantal bijbelteksten dat iemand die ziek is, iets mist. Hij faalt ergens. Of hij komt geloof te kort. In ieder geval is in hun ogen de lichamelijke mankerende ergens mank gaande.

Ik sprak een gezonde gelovige man op mijn werk. Hij ziet eruit als een jonge god. Alles wat hij onderneemt gelukt. Ik vertelde hem dagelijks voor hem te bidden. Dat het goed met hem mag gaan, dat hij mijn broeder zal zijn tot in eeuwigheid.
Hij keek verbaast en bekende nooit voor anderen en dus ook niet voor mij te bidden.

Pas toen besefte ik dat God meer zegen verspreiden kon door de zieke vrouw aan de dialyse apparatuur dan door deze gezonde man.

En toch wordt ziekte door veel mensen altijd gekoppeld aan iemand die faalt. Iemand die vrijgebeden moet worden. Iemand die genezing van node heeft.

Weet je, ik meen dat de massa die zichzelf zo gezond weet, vaak ernstiger genezing van node heeft dan de groep christenen die voor de zieken doorgaat…

4 opmerkingen:

  1. Ben er ook bang voor. Het bijzondere is dat veel mensen met een chronische ziekten of andere gebrokenheid een ontvankelijk hart hebben, betere luisteraars vaak ook. Ziekte, pijn, beperkingen zorgen ervoor dat we leren beseffen dat we volkomen afhankelijke mensjes zijn. Enkel levend van genade, geschonken door de Man van Smarten..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat je gelijk hebt Hans. Het nare is enkel dat chronisch zieke mensen, mensen met een handicap of lichamelijk of geestelijk, vaak als kop van jut gebruikt worden door zekere individuen. Ik vraag mij oprecht af of ze het nou ook echt menen of dat er een groot stuk:"ik weet het beter, ik weet iets wat jij niet weet, ik heb een sterker geloof, ik heb iets dat jij van node hebt, de Heer wil mij gebruiken en ik heb jou dus nodig etc, onder die hang naar genezing zit? Ik ben namelijk zo bang dat al die mensen die zo stellig overtuigd zijn dat God iedereen genezen wil, niet het beste met jou voor zouden kunnen hebben, maar zichzelf zulke onmisbare schakels menen te vinden in de kerken en erbuiten... Ik ben zo bang dat er diep van binnen bij deze mensen veel meer te genezen valt dan bij menig chronisch zieke. Maar binnen de gemeenten gaat men vaak door voor de grote geestelijke...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als iedereen geneest, klopt hun plaatje... en met een ander plaatje kunnen ze niet uit de voeten.
    Maar, als ik of jij nog denken dat we perse genezen moeten worden van waar we aan lijden, dat staat in de weg dat je accepteert dat je iets hebt wat je leven in meer of mindere mate beinvloedt. En het proces van acceptatie heeft ook te maken met het acceopteren dat God toelaat dat je een ziekte of wat dan ook hebt... heeft alles tye maken met vertrouwen.
    Daarom heb ik ook iets tegen al die gebedstoestanden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Denk dat acceptatie op dit vlak 1000 maal meer rust geeft als krampachtig blijven roepen naar God. Er is zoveel om voor te danken, het zou er nog bij in schieten dat te doen. Mensen die zich maar krampachtig blijven vasthouden aan een wonder, gaan als ze niet oppassen met het niet gekomen wonder ten onder. We moeten ons niet vastklampen aan een eventueel wonder maar aan de Heer die het grootste wonder volbracht. Derhalve moet ik ook zeggen dat al die volhouders dat een christen niet ziek behoeft te zijn, selectieve lezers van de bijbel zijn. Ze plukken 'dat' eruit wat het wonder van genezing heet en zetten dat in hun vaandel. "Kom tot het wonder", las ik op een poster van Leiderdorp. Ik kom liever tot Jezus zelf... Of er dan genezen wordt is aan verder aan Hem. Kinderlijk vertrouwen, ik wil het niet inruilen tegen de grootste gave van genezing...

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.