woensdag 26 juli 2017

Seks en de kerk



Je hoort niet veel over seks in de samenkomst. Toch staat het boek der boeken vol met
teksten over seksualiteit. Wellicht wordt het door veel mensen als not done beschouwd daarover te preken. Wat de vraag oproept waarom het dan in de Bijbel staat? Om over te zwijgen?
Seks en liefde worden dikwijls verward. Een man kan naar een publieke vrouw gaan zonder enig gevoel van liefde. De jongen die tegen het meisje zegt dat hij zo van haar houdt dat hij niet langer kan wachten om met haar naar bed te gaan heeft meer liefde voor zichzelf dan voor haar.

Liefde geeft en lust neemt. Zo eenvoudig liggen de zaken. Seks verbieden gaat nooit werken. Een oude boer die ik ken roept altijd:” De natuur is sterker dan de leer “(in de kerk). En hoe waar is dit. Kijken we naar de priesters die uit geloofsoverweging het celibaat hanteren, dan zien wij hoe ontsporen dikwijls hun deel wordt. Seks zoekt dan toch een uitweg en komt verwrongen weer ergens boven waar zij niet zijn moet.

We leven in de tijd dat de gemiddelde mens seks , liefde noemt. De liefde bedrijven, noemen ze het dan. Maar dat is een benaming die in mijn overtuiging behoorlijk mis geschoten is. Liefde bedrijf je niet, liefde is een levenshouding. Hoewel er van Christus nergens enige verwijzingen zijn naar een seksleven, is hij de verpersoonlijking van de liefde (voor velen). Liefde geeft, nogmaals.

Mag een christen genieten van seks? De vraag alleen al! Een duidelijker antwoord dan het boek Prediker geeft heb ik niet op voorraad: Geniet de dagen van uw leven met de vrouw die u liefhebt.
Toch moet mij van het hart dat alles steeds grover en ordinairder wordt. Seks mag, is mooi, je mag er van genieten, maar maak het nu niet platvloers en ordinair. Dan gaat er veel schoons verloren, me dunkt.


En verbaas je nu niet te veel dat wij in de dagen zitten dat juist ook de seks compleet uit het schone wordt getrokken. De kerk zwijgt in deze tijd en dat betreur ik. Goed, de bemoeienis uit lang vervlogen tijden, was ook niet zoals het hoort. Maar de stilte die momenteel ons deel wordt, lijkt me ook een gemiste kans….