dinsdag 30 juli 2013

Zijn we een vanger of enkel ontvanger?

Liep bij de Gamma om een en ander te kopen en een kennis die ik in twee jaar tijd niet heb gezien sprak mij aan.
Direct begon ze over zichzelf, haar problemen, haar werk en ik luisterde.
Even later bij het tankstation liep een voormalige collega van het werk. Oh wat haar toch allemaal overkomen was werkelijk verschrikkelijk. Ze deed haar relaas en voor de tweede maal die dag stond ik te knikken en te begrijpen….
Bij het openen van mijn mailbox rolde het trieste relaas van een oude buurman naar binnen. Zijn kinderen, zijn, gezondheid, het zonder werk komen van zijn dochter en hoe moet dat nu? En wederom stond ik:”Goh het is toch wat, tjonge wat naar nou en als ik wat voor je kan doen, te roepen/mailen.
Pas toen ik op de bank neerplofte en al deze mensen in gebed bracht, drong het tot mij door. Niet één van hen had gevraagd:”en hoe is het nu met jou?”
Ze gingen zo op in hun eigen moeiten en verdriet, dat ze zichzelf de centrale plaats toeeigenden in het leven.
Mijn gedachten dwaalden nog verder terug en besefte toen pas dat deze mensen hoe dan ook altijd wat te klagen hebben gehad. Hun geld, hun kinderen, hun baan, hun pijntjes, hun geloof, hun…..
Hoe ik ook mijn hersenen afpijnigde, in al die jaren dat ik ze mocht kennen, vroegen ze zich nimmer af hoe het nu met die ander ging? Het zijn de eeuwige klagende ontvangers die als je niet oppast je levensvreugde wegroven. Geven doen ze niet, ze nemen enkel. Pas op met zulke “christenen” en als jij jezelf in dit stukje herkent; kap nou eens met dat gezeik!

3 opmerkingen:

  1. Wat ben ik blij dat u durft dit te vertellen. In de liefde van jesus zeg ik dit. Ik zit op het werk. En las dit bericht. Op me iphone. Ik Zit elke dag met dit ..... Me man zei vannochtend. Tegen mij. Je wordt ontmoedigd want mensen praten over heen als je probeert iets te zeggen. Niks over god maar klagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog aan het werk? Aii hier vakantie lekker hoor. Ik was al bang dat ik niet de enige was die dergelijke mensen meemaak. Zonde in de dubbele betekenis van het woord om veel tijd aan die zeurkousen te besteden. Niet mokken, lekker wokken....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ja als iedereen terug komt kijk ik wel effe 2 weekjes vakantie

    ik klaag ook

    jiji

    maar ik probeert altijd te denken..er zijn mensen in het leven die ergere problemen hebben

    dan bijvoorbeeld een moeilijke baas hebben

    ik werk op een sociale werk plaats waar mensen ook zwaar handicap zijn en met zo'n blije gezicht hun werk doen

    en wij christenen maar klagen..snap u ? altijd leuk om u berichtjes
    te lezen...u zegt gewoon de dingen zoals ze zijn

    als we allemaal een beetje zo waren..misschien minder ellende ?
    groetjes uit arnhem

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.