zondag 21 juli 2013

God woont niet in een kerkgebouw

De kreet:”God woont in de kerk” wil ik nog eens ontzenuwen.
Heel vaak krijgen wij dat te horen vanaf het preekgestoelte. Deze kreet is net zo waar als te stellen dat God op een zekere stoel zit in uw huis. God heeft geen enkele interesse in de door u gemaakte middelen om woonachtig te zijn. Het kerkgebouw is nadat de gemeente er zondag uit is vertrokken, net zo godloos als de Hema of de V&D na sluitingstijd. God scharrelt net zomin tussen de kerkbanken na het vertrek van de gemeente als Hij na sluitingstijd tussen de rookworsten van de Hema rondhangt.
God wil maar op één plek wonen en dat is in uw hart. Geloof dus nooit dat Hij in een gebouw woont, op een zekere stoel zit, of ergens tegen het dak van een kathedraal zweeft. Zulk een denken is grote onzin en stoelt enkel op gevoel.
Als God al aanwezig is in een kerkgebouw, dan is dat toch heus omdat u Hem in uw eigen hartje uit genade heeft mee mogen dragen. Maar na uw vertrek staat Hij heus niet nog een beetje rond te hangen om de gebrandschilderde ramen te bezichtigen. Het zal Hem worst wezen. Sterker nog, vroeg of laat zal er de fik in gaan. Ja dat doet even pijn ik weet het. Maar zo leert de bijbel heus. Geniet dus van deze zaken, interesseer je in de schoonheid van gebouwen of bouwwerken, maar besef tevens dat het zonder kinderen Gods die er samenkomen, lege, onheilige, dode gebouwen zijn. Zelfs het preekgestoelte is dood materiaal en niet heiliger dan het stokje van de ijslolly van uw kind. De ware kerk is niet het omhulsel, maar wat er in samenkomt. De ware kerk bestaat niet uit de lege monumentale banken, maar uit wie er op zitten. God wil niet één kinderhartje inruilen, voor alle kerkgebouwen op de hele wereld! Een ieder die anders beweert, is een leugenaar.

8 opmerkingen:

  1. God is ook totaal niet geraakt door wat jij schrijft of aan stomme boekjes meen te moeten maken. De vlam zal er door gaan er zal niets van overblijven. Dat bedoelde je toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja en nee. Ik bedoelde het niet sarcastisch waar jij je nu aan schuldig maakt en dat betreur ik.
    Mijn schrijfsels mogen mensen wijzen op de Heer, net zoals men in een kerk placht te doen.
    Maar, het papier is op zichzelf niet heilig. Zodra iemand beweert dat God in zijn of haar letterbrij woonachtig is, gaat het fout. Een boek, muziek, de kerk etc, ze mogen je wijzen op God, maar als wij de stof ontleden en menen dat een orgel heilig is, dan zien we het (orgel)spel voor de knikkers aan. Nergens wordt beweert dat God in de kerk niet geraakt wordt door wat er gedaan, geleerd en ontvangen wordt. Ik weet dat niet allen de kunst van het lezen machtig zijn, maar je kan immer nog een poging wagen. Het staat ervoor...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig Peter. Ik wou jou toestemming vragen of ik dit stukje mag gebruiken voor ons gemeenteboekje. Wel met jou naam natuurlijk.
    En ik schaar mij achter de anderen, daar zeg ik ook AMEN op.
    Veel liefs, voor jullie saampjes, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je Esther, gebruik wat je kan gebruiken met of zonder naam, het is mij alles best....

    Een groet uit de warme polder...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn, Peter dank je wel. je hebt vaak van die geweldige nadenkertjes. Ik zal met regelmaat wel iets van je stukjes gebruiken.
    Fijne avond, nu is het dragelijk met de warmte.
    Liefs, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.