woensdag 18 oktober 2017

De oude slang



Waarom hij er is, is ons een raadsel, maar neem aan van
mij dat hij er wel degelijk is. Waarom hij in zonde viel, is ook een voor het mensdom niet te verklaren geheim, nog minder waarom hij op aarde geworpen werd. 

Ruimte zat in het universum, me dunkt. Doch het zal zijn doel hebben. Wat weten wij toch eigenlijk weinig van hoe de zaken op de achtergrond nu toch liggen. De Bijbel spreekt tot ons in flarden en is een weinig helder over hoe of wat. 

Geloof heeft deze (noem het) vaagheid blijkbaar van node om tot geloof te verworden. Als alles immers volkomen verklaarbaar is, is geloof meer tot wetenschap verworden. Zonder hem zaten we nu nog in het paradijs, zoveel lijkt zeker. 

En toch is niets wat de Schepper doet een mislukking. Alles heeft zo moeten zijn. Begrijpen is mij te wonderbaar, ik kan er niet bij. Heb overigens nog nooit een mens ontmoet die er wel bij kon.
Ons "probleem" is op de keper beschouwd ook niet over zaken te tobben waar we toch niet bij kunnen. Ons "probleem" ligt meer op het vlak van zaken die wij heel goed verstaan. Deze bijvoorbeeld: U zult uw naaste liefhebben gelijk uzelf.'
Dat is iets waar u en ik de handen al aan vol hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.