woensdag 12 juni 2013

Vriend met God

Voor God zijn alle mensen gelijk. Nou ja, dat is zo’n uitspraak die wij dikwijls horen. Ligt lekker in het gehoor
en heeft wellicht een kern van waarheid. Doch of God Adolf Hitler even lief heeft als majoor Bosshardt blijft de vraag!

Als we naar het leven van de Here Jezus kijken op deze aarde dan valt ons op dat Hij voor iedereen liefde had, maar dat er één discipel was (Johannes) die blijkbaar een bijzonder plekje in Zijn hart had.

We lezen namelijk op meerdere plaatsen in de bijbel woorden die aangeven dat zelfs de discipelen onderling tot de slotsom gekomen waren dat Jezus en Johannes iets bijzonders hadden.

Wij moeten daar niet vreemd van opkijken want we hadden in het oude testament al enig licht gekregen op Mozes die de vriend van God wordt genoemd. Een tittel die aangeeft dat er tussen God en de mens toch meer dan een algemene band kan ontstaan.

De vraag is of u en ik ons uit durven zonderen om met Hem deze band op te bouwen? Ik ben namelijk van mening dat deze vriendschappelijke, innige band voor ieder mens is weggelegd, doch je hoort er nimmer over preken. Wel over de algemene, onbegrijpelijke, onvoorstelbare, alles overtreffende genade, maar over die innige vriendschap, neen daar blijft het vaak stil vanaf het preekgestoelte. God doet niet aan lieverdjes, zo is de gedachte. Maar is dat wel zo?

2 opmerkingen:

  1. Erg mooi Peter. Dit zijn stukjes naar mijn hart. Toen ik tot het geloof kwam in de Heere Jezus, was geweldig. Maar pas op het moment dat ik een heel persoonlijke relatie begon te krijgen met Jezus, dat overtrof alles. Dat is zo iets dierbaars. Alles met HEM bepraten, mooie, leuke, fijne dingen, maar ook mijn angst, zorgen, verdriet. Ook zonden en slechte gewoontes, bij HEM brengen. HEM leren vertrouwen, in alles en in situaties waar ik totaal geen vat op had/heb. Dan gaan er deuren open, en maak je ZIJN kracht en liefde mee, voor jou/mij persoonlijk, in jou/mij eigen situatie. En gebeuren er werkelijk dingen, die zo groot zijn.
    Jezus wil een heel persoonlijke relatie met de Zijnen.
    En het is waar Peter, daar hoor je heel weinig over. We worden overstelpt met theologische punten, waar best heel veel goede tussen zitten. Maar weinig over een persoonlijke levende relatie met de Heere Jezus.

    Peter en Paula, Vaders liefde om jullie heen, en liefdevolle groeten van mij, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Peter. Even niets laten horen. Probeer namelijk "tot mijzelf te komen", haha, in Ierland.
    Soms wordt er wel erg makkelijk gezegd dat Jezus je beste vriend is. Anderzijds is het zo en ben het helemaal met je eens, dat een innige vriendschap met de Heer ons hoogste goed is.
    een regenachtige groet vanaf dit groene eiland.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.