maandag 22 juni 2015

Kerkelijke gemalen poppenstront

Ik zou wel een muziekinstrument willen bespelen, maar ben er
niet handig in. Je moet wel een beetje muziek in de vingers hebben en dat gen mis ik net. Ik heb het wel in mijn hoofd maar niet in de kluiven.
Veel christenen menen dat er zoiets bestaat als christelijke muziek. Hmm, zou het echt waar zijn? Bestaan er ook christelijke aardappelen? Christelijke rubber laarzen? Christelijke kipkluifjes? Ach nee, ik denk dat muziek op zichzelf neutraal is als papier. Tis maar wat je er in wilt verpakken. Christelijke muziek of christelijke geluiden, bestaan volgens mij niet.
Een kerkorgel bestaat eigenlijk ook niet. Een midwinterhoorn in de kerk verwordt ook niet tot een kerkmidwinterhoorn als er onder de preekstoel op wordt geblazen. Zodoende wordt een orgel ook geen kerkorgel omdat het in de kerk staat. Hooguit een pijporgel maar dat klinkt nogal pikant.
Derhalve zijn instrumenten ook neutraal. Toch zijn er hele massa's "christenen" die menen dat een elektrische gitaar of een drumstel onchristelijk zijn en een kerkorgel een hemels instrument. Van mij mogen ze, enkel is het inlegkunde van de bovenste plank...