woensdag 10 juni 2015

Dagboek woensdag


 
Las in een christelijk boek (Het geluid van Zijn stem) dat wij meer moeten luisteren naar de stem van de Schepper. Stille maar duidelijke influisteringen zouden van
Hem zijn. Ik dacht erover na en kuierde wat door de stad en kwam tot stilstand bij de oudste sigarenwinkel van Nederland, die de naam: van Vreumingen draagt. Nederlands oudste tabakszaak sinds 1836, staat er met grote letters op de etalageruit. Kreeg een enorme aandrang om een doos sigaren te kopen. Zou dit nu zo’n influistering van God zijn? Of is het de duivel? Lastig, lastig, lastig allemaal! Roken doe ik al zo’n jaar of twintig niet meer, maar om de een of andere ondefinieerbare reden kocht ik die doos met bruine jongens uit Havanna, volgens de opdruk.

“Doet u mij maar zo’n kistje,” riep ik enthousiast terwijl ik er zo veel mogelijk bij probeerde te kijken als Winston Churchill. “Dat is dan veertig euro. Wilt u er nog een doosje lucifers bij,” vroeg de verkoper?” Een doosje lucifers bij een kistje sigaren van veertig euro leek me wel op zijn plaats dus kreeg ik het er, na te hebben afgerekend, met een :”nou, u kunt weer lekker roken, ”van de verkoper, bij. Ja, natuurlijk kan ik lekker roken, dacht hij soms dat ik deze dure Habbana’s in mij oren zou steken!

Liep langs de boekenwinkel en ontdekte een boekje over sigaren. Dat is toch wel heel erg toevallig! Of zou het toch een influistering van God zijn? Wil maar zeggen, je weet natuurlijk nooit. Maar waarom in vredesnaam, zou de Here willen dat ik me met sigaren bezig ga houden. Of zou het profetisch zijn en betekenen dat ik binnenkort de Sigaar ben? Vragen, vragen en nog eens vragen.

In de avond gaat de telefoon. Een nogal charismatische vriend vraagt of ik een avondje meega om naar een gemeente te gaan waar wonderen gebeuren? In Leiderdorp. Hij komt me om zeven uur ophalen. Geen zin, maar tegen een goede vriend zeg je niet snel nee.

Wordt vervolgd