zaterdag 4 november 2017

Durf te wippen

Het leven zit vol verrassingen, daar kom je in de loop van je bestaan wel achter.
De wereld om ons heen daagt ons uit om bovenal ons eigen geluk te zoeken. Het vinden van het geluk van die ander is meestal een bijkomstigheid.

Jij moet genieten, jij moet tevoorschijn komen, jij moet je laten gelden, jij moet carrière maken, het gaat om jouw geluk en het is jouw leven.

Ik heb er wat moeite mee, als ik eerlijk ben. Ik meen dat het oude liedje: we zijn op de wereld om elkaar te helpen niet waar, meer waarheid bevat dan gedacht. Goed, wij behoeven onszelf niet weg te cijferen en hebben ook recht op wat geluk. Doch het is dacht ik een kwestie van op en neer durven gaan. 

Precies zoals wippen. Dan zit de ene weer boven en zakt de ander wat neder en dan weer is het net andersom.
Het geheim van dat zalige gevoel in je buik, dat kindergeluk als je op de wip zit, is meen ik essentieel in het leven. Samen doen, alleen kun je niet wippen. De ander het afzetje gunnen om ook de lucht eens hoog in te gaan. Dan ga jij wel even naar beneden doch ook dat voelt fijn. Straks mag hij weer omhoog.


Ik ben zo bang dat deze wereld te vol loopt met mensen die enkel zelf hoog willen zitten en nooit die ander eens een beetje de lucht in helpen gaan. En dan staat de wip toch heus stil en verdwijnt het zalige gevoel en het idee waar het nu echt om gaat op de momenten dat het leven even een speeltuin is.