donderdag 2 februari 2017

Ik heb jullie macht gegeven elkaar mooi te maken




Zomaar wat woorden die ik meestal  ’s nachts plotseling mijn grijze cellen hoor binnenkomen. Sommige mensen noemen het de stem van het geweten, of van God misschien zelfs wel. Ik deel enkel mijn nachtelijke mijmeringen, u ziet zelf maar wat u er mee doet.
Ik zag haar weer voor me in de invalidewagen. Een jonge vrouw, mooi, verzorgt maar al zolang ik haar zie zit ze in die invalidewagen. Geen feestje dacht ik om in die kar te moeten zitten.
Ze keek me aan en ik ben van nature wat spontaan en in een goede bui (geen gaatjes bij de tandarts vanwaar ik juist kwam) en zei: ’hallo, hoe is het met je? Wat ben je toch een mooie vrouw.” Het resultaat was dat ze spontaan nog veel mooier werd. Heb zelden het effect van woorden zo krachtig gezien. Alsof ze tien jaar jonger werd. En ze is mooi, dus er was niets van gelogen.
Waarom doen we dat zo weinig? Elkaar mooi maken?

Omdat ik nogal open opereer op internet krijg ik elke week wel een (privé)berichtje. Soms meer, soms minder. Meestal van mensen die mij een nare man vinden. Dat kan gebeuren. Ik kan met mijn schrijfsels nu eenmaal niet de hartenwensen van ieder mens vervullen. Mensen klimmen in de pen en sturen een heuse haatbrief of een moderne haatmail. Die mensen proberen je niet mooi, maar lelijk te maken.
Ik heb begrip voor deze twee uitersten, maar bewonder een levenshouding waarin mensen elkaar mooi maken. Schelden is van een lager allooi en maakt dat je jezelf in een gevangenis zet van boosheid en nijdigheid. Je maakt niet enkel de persoon tot wie je scheldpartij gericht is lelijk, je maakt bovenal jezelf lelijk. 

Kreeg deze week ook een pakje van een vrouw die mij een stuk kaas en een pot mosterd stuurde met heel lieve woorden over dat ik wel weet waar Abraham die haalt (of verzin ik dat er nog bij? Zij maakt mensen mooier. Die heb je ook, Goddank. Ze geven je een glimlach rond de lippen en een warm gevoel waardoor de vrouw in kwestie ook mooier werd. Zie hier het bewijs dat geven nog mooier is dan ontvangen.
U vraagt mij wat ik nou doe met een lelijke brief? Wel, die wordt goed benut want de poes is er dankbaar voor. Aan snippers in de kattenbak doet uw scheldkanonnade bijzonder absorberend werk waarvoor dank…