donderdag 3 maart 2016

Is er leven na de Pinkstergemeente?



Het antwoord luidt volmondig: zelden! Laat mij uitleggen wat ik bedoel te zeggen. Ik heb 15 jaar in de evangelische/Pinkstergemeenten
mogen kerken en heb er veel mogen leren. Ook de mindere kanten gezien maar zeer zeker ook mooie zaken. Wat mij wel opviel is dat het verloop vaak rond de 60% is. Dat is dus een enorm verloop. Mensen stromen net zo gemakkelijk binnen een paar jaar (als het nieuwtje eraf is) weer weg en keren niet terug naar de (noem het) gevestigde kerk.
Men ziet na het (kortstondige) opleven in het geheel af van enige vorm van kerkgang. Wat kunnen wij daaruit leren? Ik wil niemand kwetsen maar soms als ik vrienden van vroeger tegenkom en ze vertellen mij na de Pinkstergemeente nergens meer te gaan geeft dat toch te denken. Is het (vaak) belevingsgeloof niet een glijbaan zonder weg terug?