donderdag 17 maart 2016

De kerk en de misvatting over de sabbat


De Joden beweren volkomen terecht dat
de kerk de rustdag wil stelen of verminken. Nergens in de Bijbel wordt verwezen naar de verplaatsing van de Sabbat van de zaterdag naar de zondag.

Sabbat betekent: rustdag, voor wie dit nog niet wist. Hoe komt het dan toch dat de kerk zo angstvallig vasthoudt aan de zondag als rustdag? De invoering van de zondag als rustdag in plaats van de zaterdag vond plaats onder de Romeinse keizer Constantijn de Grote (Constantinus). Door Constantijn werd in een edict in 321 n. Chr. zowel aan zijn heidense als aan zijn christelijke onderdanen de zondag aanbevolen als de ’eerbiedwaardige dag voor de verering van de Zon.

Ik verbaas mij derhalve immer als ik de voorganger hoor zeggen, zondag aan zondag: ”gedenk de sabbat dat gij die heiligt.”  Ik wil maar zeggen dat ik op de Sabbat (de zaterdag) gras aan het maaien was en niet aan het rusten. Daarnaast leert de Bijbel ons: Romeinen 14:5-12 ( Voor de een zijn er bepaalde (rust en feest) dagen, die een bijzondere betekenis hebben. Voor de ander maakt het geen verschil en zijn alle dagen gelijk. Laat ieder zijn eigen overtuiging volgen.

Verboden op zondag zijn vanuit bijbels oogpunt bezien slechts wetten van mensen die enkel het gevoel van eigenwaarde vergroten, doch geestelijk gezien geen gewicht in de schaal van God plaatsen...