vrijdag 18 maart 2016

Hervormd is ons thuis

Hoewel ik vraagtekens durf te zetten bij bepaalde overtuigingen in de
Hervormde kerk, moet mij ook van het hart dat wij blij zijn dat we uit het onstabiele klimaat van de Pinkstergemeente en Evangelisch hoek zijn.
Dan was het weer de een of andere blessing die men nastreefde, dan woei er weer een wind vanuit Willowcreek of weet ik het welke hoek.
Ik heb er vooral geleerd hoe fout dingen kunnen gaan als één voorganger het voor het zeggen heeft. Dat soort onzin heb je niet in de hervormde kerk er heerst rust en je weet wat je krijgt. Geen dansjes op het podium of mensen die een zogenaamde profetie meenden te hebben, geen kogelharde muziek want opwekking gaat er van uit dat de Schepper hardhorend is.
Ik werd ooit opgebeld door een van de charismatische voorgangers die mij vertelde dat God hem in had gegeven dat ik maar oudste moest worden bij hem in de gemeente, met spoed. Heb hem als antwoord gegeven dat het toch vreemd was dat de Schepper mij dat nou net niet in het oor had gefluisterd. Manipulatie en ongezonde geldingsdrang, spelen vaak een heel grote rol in de charismatische hoek. Dat heb je dus niet in de Hervormde kerk. Er heerst rust, een stabiel karakter en ja, er zitten ook wel onvolkomenheden in, maar die storen mij niet. We hebben allemaal onze gebreken en dus mogen niet verwachten dat de kerk als zodanig volmaakt is. Maar zo zout als in de charismatische hoek, heb ik zelden gegeten. Ik ben het overgroeid, Goddank!