vrijdag 13 februari 2015

Engelen en kleine piemelkes

Waarom worden engelen vaak afgebeeld als mollige jongens met een klein piemelje? Het valt mij immer op dat ze
daarbij naakt zijn en meestal een Germaans uiterlijk bezitten. Blonde haren, blauwe ogen met vleugeltjes zo klein dat je er geen kip mee het zwerk in kan krijgen.
Het zal allemaal wel aan mij liggen, maar ik meen dat bijbels gezien engelen tot een geheel andere orde behoren dan die te dikke Rubens mannekes met klein piemeltje.
Is het voor een engel eigenlijk wel nodi
g dat geslachtsdeeltje? Ook dat heeft dacht ik weinig bijbelse gronden.
Het zal wel weer te maken hebben met het ver romantiseren van de waarheid waar de mens nogal sterk in is.
Net als de meeste afbeeldingen van Adam en Eva. Hebben veel mensen dan in het geheel geen kennis van de bijbel en de anatomie van de mens? Let maar eens op hoe dikwijls kunstenaars aan deze twee eerste mensen een navel boetseren.
Maar die hadden ze volgens mij niet hoor. Meen dat dit nog altijd te maken heeft met de geboorte uit de moeder.