dinsdag 3 september 2013

Kerken en wasserettes


De laatste wasserette van Gouda. Niet echt een schone zaak, hoewel je van een wasserette anders zou vermoeden. Her en der lagen oude en zeker niet gewassen kleren op de grond en dotten
zeeppoeder die al jaren aangekoekt onlosmakelijk met de vloer verenigd waren tot een symbiose van gladheid. Toen ik er wat rondhing gewapend met de fotocamera, zag ik een sterke overeenkomst met de kerk. Wij verwachten wellicht dat de kerk, die zondag aan zondag u en mij wijst op het reinigende bloed van Jezus, smetteloos schoon is. Maar dat is ze niet! Dan kan ze ook niet zijn. De kerk is niet een plek vol nette smetteloze mensen. Het is een plek vol zondaars die samenkomen in het besef dat ze Gods reiniging, noem het vergeving, hard nodig hebben. De kreet die ongelovigen nogal eens uiten als ze horen dat jij naar de kerk gaat en klinkt als: ”hier daar gaat die vrome ook weer met zijn uitgestreken gezicht,” is derhalve een misvatting. Gelovige mensen gaan niet naar de kerk omdat ze zich beter voelen dan anderen, ze gaan omdat ze juist tot het besef zijn gekomen dat ze een smerig leven zouden hebben zonder dat ze in het waterbad van Gods woord gewassen worden.
De kerk zelf mag daarom best sporen dragen van al dat af gewassen vuil. Me dunkt….

5 opmerkingen:

  1. Hoi Peter,

    Prachtig omschreven, het raakt me direct in mijn hart.

    Groeten van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi Peter

    de kerk is juist de plek waar zondaars samen komen. Alleen zij, die zich hebben gerealiseerd dat ze zondaars zijn, zullen God zoeken en vergeving vragen. Zoek je dus zondaars: ga naar een kerk!

    Voor God is het andersom. Allen die door de Heer Jezus' offer vergeving kregen, zijn in Gods ogen smetteloze en heilige mensen. Dat ze zó niet leven, doet daar niets aan af. Juist omdat God weet dat wij mensen zondaars zijn en dat ten diepste altijd zullen blijven, kwam Christus op aarde.

    Wat ik zo mooi vind is dat God ons toch wil helpen om zoveel mogelijk rein te leven. Door Zijn Heilige Geest.

    Ik denk dat het misverstand hiervan komt: mensen komen wel eens Christenen tegen, die leven, geleid door de Heilige Geest. Zij zien die gelovigen dan als heiligen (wat ze ook zijn) En dus verwachten/denken ze dat elke Christen zó behoort te leven (zou mooi zijn) en dat als niet elke Christen heilig leeft, hij/zij de boel bedriegt. (en dat is dus niet waar)

    Groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige vergelijking Peter en daar zeg ik volmondig amen op zeggen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inderdaad, prachtig geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.