donderdag 5 september 2013

Al het vet is voor de Here


Een bekend grapje als het gaat om te dik zijn. Nu ik ruim 10 kilo vet kwijt ben, voel ik me stukken beter. Je hijgt niet meer als een pony bij het traplopen en in combi met het definitief afleggen van mijn sigaartje toch een stukje overwinningsgevoel.

Afgelopen nacht een redelijke strijd op mijn legerstede. Niet zozeer met een geloofsvraag, maar wederom met een mug. Klein beginnen niet! Sommige mensen maken van een mug weer een olifant dus nou niet gelijk neerkijken op mijn strijd afgelopen nacht. Er blijkt toch nog een klein gaatje onder de voordeur waar de muggen onderdoor dansen. Ergens zit er veel overeenkomst tussen muggen en de duiveltjes die ook door de kleinste gaatjes in onze wapenuitrusting heen glippen.

De Bijbel leert dat het vaak de kleine vosjes zijn die de wijngaard bederven. Hoe herkenbaar is dat! Toen ik net christen was meende ik dat de duivel wel met groot geschut zou komen om mijn vers bekeerde hart te ondermijnen. Maar zo werkt hij dus niet. Meestal gaat hij te werk met heel veel kleine irritaties die ons uiteindelijk af kunnen houden van het heil.

Op je werk, in je thuissituatie, je lastige man of vrouw, je financiële voorspoed die wat taant de laatste tijd, de overburen die tot laat in de avond feestjes geven, je kleine lichamelijke ongemakken of andere op zich kleine dingen die je uiteindelijk toch uit balans kunnen brengen.

Misschien verwachten we de duivels te veel als enorme aanvechtingen en komen ze maar al te vaak in kleine duveltjes die ons geloofsleven langzaam maar zeker toch ondermijnen.

3 opmerkingen:

  1. Goedemorgen Peter,

    Ik vind het knap en ga zo door!!top

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig bijna gedaan met die irritante rotmuggen.. Het zijn inderdaad kleine duiveltjes.
    Niet nog heel veel meer eraf hoor Peter, anders herkennen we je niet meer, haha. Goed bezig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ben me blog vrienden aan het bezoeken ...om te kijken hoe het met jullie gaat? we zijn allemaal druk met ons leven maar toch heb ik gekozen om af en toe langs te gaan en hi zeggen

    ik wil hierbij u een hele fijne zondag en begin van de week..
    groetjes...

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.