zondag 27 november 2016

Boe

Gezellig samen eten met vrienden of familie is anders dan vroeger. Zat je tot een aantal jaren geleden gezellig met elkaar te kletsen en hing er een sfeer
van belangstelling, die tijd is geweest en ligt mijlenver achter ons. 90% is nu gefixeerd op zijn mobiel. Naast elk bord ligt het apparaat in de bijstand zodat men niets behoeft te missen van al het “belangrijke” wat zoal binnen kan komen. Kinderen zitten volslagen geconcentreerd op hun scherm te turen en vaak moet je twee keer wat vragen willen ze met tegenzin antwoord geven en keren meteen verstoord terug met hun aandacht naar het schermpje. Soms vraag ik mij af of de hedendaagse mens, zonder het te beseffen, niet vreselijk contactgestoord (lees volslagen gek) is geraakt.

Wij mochten als kind niet met onze ellenbogen op tafel zitten. Rechtop, netjes en niet praten met volle mond. De radio en de tv moesten af staan want aan tafel gaan was een vorm van gemeenschap. Er werd in die dagen gesproken met elkander, iets wat ik vreselijk mis in deze moderne tijd. En laten we de kinderen vooral niet te hard vallen, want de ouderen kunnen er ook wat van. Op de pont van het veer sprak ik erover met de mannen en vrouwen die de kaartjes knippen en ze vertelden mij dat ze de tijd waarin ze met iedere automobilist een gezellig praatje konden maken missen. Nu gaan ze van raampje naar raampje met erachter een automobilist die met afgewend hoofd naar zijn mobiel zit te turen en met de linkerhand het kaartje laat knippen zonder groet. Het is volgens mij op het onbeschofte af. Ik vraag mij hardop af waar dit eindigen gaat? Schoolkinderen die met dopjes in de oren en met één hand sturend en één oog op het mobieltje kijken zijn regel, geen uitzondering. Soms bekruipt mij het angstige voorgevoel dat intimiteit in de toekomst via een appje gaat.  Ik voorspel dat het eerste huwelijk dat via een appje tot stand komt, heel snel van zich laat horen.

Mensen lopen ongegeneerd in de supermarkt keihard in hun mobieltje te leuteren en gunnen jou geen blik waardig. Zelfs in je eigen huiskamer ben je niet veilig want 90% sleept in deze moderne tijd zijn mobieltje mee op visite zodat zoonlief de belangrijke boodschap kan doorgeven dat de goudvis honger heeft. Dikwijls bekruipt mij dan de vreemde aandrang de visite met mobieltje en al ons huis uit te donderen. Want men gaat er wel van uit dat jij even je mond houdt nu Paultje belt om te zeggen dat het wc papier te hard is thuis. En begin nu niet over het gemak van een mobieltje als je met de auto eens met pech komt te staan want dat is ronduit geklets(lees gelul) in de ruimte.

Ik heb geen mobiel en wil er ook geen. Toch word je als een soort uitstervend fossiel gezien als je er geen hebt. Overal en nergens vraagt men je mobile nummer en men kijkt je aan met ogen die lijken te zeggen: wat een zielige domme oude man.

Om kort te gaan; ik vind dat de mens als het om sociaal gedrag gaat en om een normaal gesprek, een enorme degeneratie heeft ondergaan en ik houd mijn hart vast wat de toekomst gaat brengen voor nieuwe snufjes die het mensdom als het over “echt” contact gaat, nog verder bergafwaarts zullen brengen. Ik was in de stal bij boer Bikker en besefte dat de koeien beter, warmer, intenser en echter contact hebben dan de massa van de mensen en naar ons roepen ze derhalve dan ook:”BOE!” Geef ze eens ongelijk!