zondag 5 maart 2017

Gaan auto’s naar de hemel?


U kunt dat een vreemde vraag vinden en dat is het ook. Maar ik werd vanmorgen (bij het vreemd ter kerke gaan) getroffen door de kreet: kerkauto’s.

Nu ken ik veel hoor. Oude auto’s, die wij wel oldtimers noemen en waar geen wegenbelasting voor behoeft worden betaald. Botsauto’s waarmee je naar hartenlust kunt doen wat je eigenlijk ook met je personen auto zou willen doen, doch de moderne auto’s hebben geen bumpers meer dus er valt weinig te botsen en als je het wel overkomt, is de reparatie duur.
Je hebt volksauto’s die wij Volkswagens noemen voor Jan met de pet. Aso-bakken, waar rijke mensen over de volle breedte van de weg je mee voorbij stuiven en  refo-karren waar zekere kerkelijke stromingen zich met veel kinds in over de Heerbaan verplaatsen, Je hebt elektrische auto’s, voor de milieubewuste medemens. Autodrop, voor de smulpapen die niets liever doen dan vreten achter het stuur, het is mij allemaal bekend.

Doch kerkauto’s daar kijk je toch van op. De moderne uitvoering van de vurige paarden en wagen waarmede Elia ten hemel voer wellicht? Wat wel de vraag opwerpt wie deze auto’s besturen? Dominees, ouderlingen, heiligen? Lastig, ik tob over dergelijke zaken. Bedoel als je naar de hemel kunt met de auto lijkt mij dat vooruitgang. Of zou de Schepper zelf met de auto komen? Sommige sprekers menen immers dat Hij in de kerk woont. In de klokkentoren of zo.  En tja, dan is het minste wat Hij mag verwachten om voor de deur te kunnen parkeren….