zaterdag 24 december 2016

De herdertjes lagen bij nachten


Ik geloof het niet als ik eerlijk ben. Ook in Israël is het rond de decembermaand
om te ijsberen dus lijkt het mij nogal bedenkelijk om dan op de open velden te kamperen. Wellicht is het klimaat veranderd de laatste 2000 jaar, dat zou natuurlijk kunnen. Logischer is dat de geboorte van Christus op een heel ander tijdstip geweest is. 

Maar om de sfeer van kerst niet te veel te verpesten, zal ik er verder over zwijgen. Waar het om gaat is niet he
t exacte tijdstip van Zijn komst maar dát Hij kwam. Zonder Jezus is je kerst mis, las ik ooit. Oké, ook zonder Hem kunnen wij een fijne tijd hebben met bomen, ballen en vetgemeste kerstganzen uit de oven. Maar toch is het een schralere vorm van existentie. 

 erst is voor velen nagenoeg weer het einde van de feestdagen maar voor de christen is het net andersom, het begin van een groot feest dat zal eindigen in de oneindigheid. Goed, tot die tijd zing ik wel mee, dat de herdertjes bij nachten in het veld lagen. Ik glimlach als ik de kerststal zie en nog harder als ik aan de Kerstman met zijn rendieren denk. Folklore is mooi hoor. Zolang we het maar niet aanzien voor het ware goed…..