maandag 9 januari 2017

Vrome kruiswoordpuzzels

We leven in dagen van verwarring. Er duiken steeds meer geluiden op dat onze voorouders het christelijke geloof blijkbaar allemaal verkeerd begrepen.
In deze “verlicht” zijnde dagen wekt men deze indruk althans. Geloven wordt een nogal complexe aangelegenheid. Was de doop ooit één handeling in navolging van wat de Here Jezus deed, nu bestaan er wel vier soorten dopen. Ik noem de kinderdoop, de volwassendoop, de doop door de Heilige Geest en nu heeft men er ook de doop in vuur bij bedacht. Een aardige stelling waarbij mij een gevoel van moedeloosheid overvalt.  Het kan aan mij liggen hoor.
Precies eender met het aanbidden van God de Vader. Heeft de Here Jezus ons niet zelf geleerd dat Hij de weg is tot de Vader? Maar dat is niet langer voldoende voor een geslaagd christenleven. Ons wordt nu voorgehouden dat wij een relatie met God de Vader, eentje met de Here Jezus en (met respect hoor) ook nog eentje met de Heilige Geest behoren te hebben.
Hoewel er een kern van waarheid in al deze gedachten en overtuigingen zit, heb ik sterk de indruk dat wij op deze wijze de Godheid proberen te ontwarren in onze moeite betreffende de drie-eenheid. Alsof de Bijbel een puzzelboek is. Alsof de Here Jezus met Zijn woorden: zalig de armen van geest, bedoelde: zalig de intellectuelen van deze aarde alleen zij zullen God zien.
Ik voor mij meen dat men door de eenvoud van het evangelie op deze wijze te ondermijnen het kruis aan verdonkeremanen is. Het gelijkt op een intellectueel spel, waarin enkel de slimmen en pientere onder ons gered kunnen worden…
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.