donderdag 28 mei 2015

Peters dagboek vrijdag


Net als Jaap me een kauwgumpje aanbiedt komt er een klein, kaal, maar erg dik mannetje het podium opstappen. Hij beantwoordt nou niet bepaald aan
het beeld wat men heeft bij een profeet. Maar goed, ik geef hem het voordeel van de twijfel.

Dan begint hij in het Engels: “I know that some of you think, is that little guy really a prophet.” Die man leest blijkbaar ook gedachten. “But this body (gaat hij verder) is a joke of the Lord.” “In the flesh a am a little guy but in spirit a am build like a tank.”

Profeet of geen profeet, die man weet wel hoe hij de aandacht op zich kan vestigen. Verschillende gemeenteleden worden naar voren gehaald en krijgen de meest interessante dingen te horen. Vreemd genoeg zijn het allemaal mensen uit de lokale gemeente, niet een uitgezonderd. Zou God enkel tot je spreken als je lid van deze club bent? Sommige worden opgeroepen de zending in te gaan. Anderen horen bemoedigende woorden over van alles en nog wat, dat hen blijkt bezig te houden. “Wat denk jij Jaap”, vraag ik hem? Zijn schouders ophalend mompelt Jaap,”Kwee nie, zou best eens echt kunnen zijn”.

Als we drie kwartier later weer buiten staan, regent het pijpenstelen. Heb zelf geen profetie gehad, zelfs geen kleintje. Jaap ook niet, wat te denken geeft. Vraag me nog steeds af in welk licht ik dit moet zien? Is het echt van God of heeft die man daarbinnen alleen maar een geweldige fantasie? Waarom geen buitenstaanders woorden van God kregen is de hamvraag! Dit is al de tweede keer, de eerste keer was bij Jan Zijlstra, waar een kennis mij mee naar toe nam, want het was zo geweldig  dus hup, ik wilde het wel eens meemaken. Ook daar kregen enkel leden van die “kerk” profetieën, wat mij verbaasde. Of eigenlijk ervoer ik het als doorgestoken kaart.

“En hoe was het schat”, vraagt Paula me als ik thuiskom? Mompel wat over a little guy ho was build like a tank terug. Als onze ogen elkaar ontmoeten verraad mijn blik blijkbaar complete verwarring. Hoe het ook zij, ze vraagt verder niets. Besluit om een glas zelfgemaakte wijn te nemen en vroeg naar bed te gaan, morgen weer een dag.

Wordt vervolgd