maandag 11 juli 2016

Stinken


Op de gang schuifelt een oude vrouw
met een reusachtige op een natte kipfilet gelijkende tong uit haar mond. “Kan jij even een glaasje rode wijn voor mij halen, want ik ben jarig,” roept ze mij toe, ondertussen spetter-spat bewegingen makend met haar tong. Zoiets beloof je en peert hem dan zo snel mogelijk naar moeders kamer. Moeder zit op het toilet en maakt ram en stootbewegingen alsof ze aan het kogelstoten is. Hoe reageer je daar nu op als zoon van 55 jaar? Je hoofd om de hoek steken en vragen of het lukt is zo, tja hoe zal ik het zeggen? Onterend komt redelijk in de buurt.
Moeder leerde mij als kind mijn kont afvegen en nu moet ze er zelf bij geholpen worden. Lastig. De verpleging komt snel en handelt het allemaal keurig af. Ma hangt in een soort reusachtig schepnet en gelijkt op een zojuist gevangen orka die onder een helikopter naar zee wordt gedragen. Met een plofje komt ze neer in haar rolstoel. “Kijk eens wie daar is,” roept de verpleging lief!  Moeder kijkt en zegt:’ dat is mijn vader die is al heeeeeel lang dood. Begraaf hem maar anders gaat “ie” stinken. Ze draait zich van mij af en gaat televisie zitten kijken…

Ben maar weggegaan, is zo lastig een gesprek te voeren als je tegenpartij meent dat je al lang in je houten jas hoort te liggen.