donderdag 10 mei 2012

De zweet en gordeldoeken van Paulus


Misschien ben ik niet de enige die zich wel eens hardop afvraagt hoe wij het stukje uit   handelingen 19:12  moeten lezen en interpreteren. Het komt mij nogal katholiek over om waarde te hechten aan deze zaken en toch staat het in de bijbel en werkte het ten goede. En God deed buitengewone krachten door de handen van Paulus, zodat ook zweetdoeken of gordeldoeken van zijn lichaam aan de zieken gebracht werden en hun kwalen van hen weken en de boze geesten uitvoeren
Waarde toekennen aan dergelijke zaken komen wij tenslotte veel tegen in de katholieke geloofsbeleving, maar na de reformatie is weinig meer van overgebleven. Bij ons op de zaak werkte in het magazijn een jongen die katholiek zegde te zijn maar stevig vloekte wanneer hem dat zo uitkwam. Ik vroeg hem waarom hij dat deed maar hij meende dat dit gerust kon als “christen”... Toen ik ooit eens uit de lappenzak, een oude lange onderbroek haalde en deze ophing met de tekst: Dit is de originele onderbroek van PeertjeDonders, werd de jongeman zelf donders en vond het heiligschennis. Ik ben nu eenmaal “gezegend” met een ruime dosis humor. Peertje Donders stuurde volgens de overleveringen ook stukjes van zijn mantel naar zieke mensen die al dan niet genazen. Ik weet niet goed wat hiervan te denken, en werp het dus maar ter discussie in de arena van het weblog. Wat moeten we hiermee en als het bijbels is, waarom sturen wij dan onze sokken niet eens rond. Er zijn al mensen die zich hebben aangeboden, maar ik heb zo mijn twijfels en vrees ernstige gevallen van bezwijken, maar niet in de Geest...

15 opmerkingen:

  1. Goed nadenkertje, dit blog.
    Deze Donders was mij totaal onbekend. Het komt voor ons (moderne christenen) nogal mysterieus over hè. Maar het staat in de Bijbel.., en dus waarschijnlijk niet voor Piet Snot. Mijn geestelijk vader zei ooit: "Vanuit de Bijbel weten we alleen dat God een rechtvaardig God is, de rest is gissen". Toevallig lees ik nu ook Handelingen, kwam bij hfst 5 (15,16) en daar staat dat wanneer Petrus voorbij liep zelfs zijn schaduw al voldoende was voor genezing van alle zieken. Zou willen dat ik toen leefde..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat is ook een heel goede om eens over na te denken. De schaduw enkel al. Toch is er geen enkele gemeente nog mee aan de haal gegaan en zich: de schaduw des genezing genoemd. Ik denk dat we dit in dezelfde orde moeten beschouwen als het slijk dat de Heer op de ogen van de blinde legde. Misschien hebben we met het totaal afzweren van dergelijke dingen ook wel iets kostbaars weggegooid? Tja Hans wat je verlangen naar genezing betreft, begrijp ik je denk ik wel. Waarom het nu niet meer zo is? Geen idee! Goed er zijn gebedsgenezers, maar ik heb altijd het gevoel ergens in de maling te worden genomen als zo’n man staat te beweren dat de aftakeling van het lichaam (waar ziekte onder valt) niet behoeft voor een kind van God. Bovenal als ik zie dat hij kunsttanden, een kaal hoofd, een bril en steunzolen heeft. Het zal wel aan mij liggen….

      Verwijderen
    2. Nee, de 'gebedsgenezers' van deze tijd vertrouw ik ook niet echt. Tenminste, niet diegene die met zoveel mogelijk aandacht en poeha hun kunsten vertonen op hun eigen podia..
      Vreemd dat ze met hun gaven niet naar de ziekenhuizen en klinieken gaan.
      Kortom, we leven in een andere tijd. In een andere (de laatste?) bedeling zoals dat het en ik geloof dat dat klopt.
      De wonderen die Jezus, Petrus etc. verrichtten zijn vandaag de dag voltrekt uniek. Het gebeurt geloof ik, maar wel zeer zelden. Meeste genezingen zijn van bekkeninstabiliteit en kleurenblindheid.. tsja.
      Mocht je meer over dit onderwerp willen lezen: Onder tabblad Boekenkast onder kopje Health&Wealth Gospel etc. vind je een aantal evenwichtige boeken hierover.
      Hoe dan ook, het is prachtig om te lezen over die tijd van de eerste christengemeenten! Petrus is een mooie gast, zou graag een potje willen vissen met em in de hemel! :)

      Verwijderen
    3. Ester (welke naam: God verbergt zich, betekent) zijn aangeland. Er gebeurt van alles waarin we Gods hand zien, maar in het verborgene. We zien de Heer, maar in het verborgene. Eerst sprak God als de Vader, toen door de Zoon en nu in de stilte van ons hart als in het verborgene door de eeuwige Geest. Wil niet zeggen dat er geen tekenen kunnen zijn, want God is niet in een bepaalde leerstelling te vangen, maar toch zit er veel in de gedachte dat tekenen en wonderen een andere plaats lijken te hebben gekregen na het tot stand komen van de gemeente. Wat de soort genezingen betreft heb ik ook in de 25 jaar dat in ongeveer christen mag zijn geen wonder meegemaakt dat te controleren viel. Wel veel mensen die zeiden te zijn genezen maar altijd van niet te controleren klachten. Geen been wat er weer aanzat na. Wel veel onzienlijke zaken. Nogmaals ik geloof dat God kan en soms wil genezen, maar het is geen regel doch uitzondering wat ik heb gezien.

      Verwijderen
  2. Geweldig hoe je je onderwerpen steeds weer bedenkt :) Nu je het zo schrijft vraag ik het me ook af. Ik ga er eens over nadenken..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaja creatief ben ik wel, dat is gelukkig wel aan mij besteed haha

      Verwijderen
  3. Nou Peter, creativiteit is ook een gave, die kan ook genezing brengen bij anderen, mn innerlijke genezing;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hahahhah een oude onderbroek als genezingslap rondsturen t,is dat
    redelijk volwassen ben maar zou ze zo rondsturen....super..

    Hoewel de activiteiten van Paulus zich concentreerden in Rome gedurende ten minste de volgende twee jaar, werden ze daar niet beëindigd. Hij ging opnieuw reizen en later schreef hij in de slotwoorden van een brief aan Timotheüs iets wat op het eerste gezicht heel vreemd overkomt voor een machtige genezer: Trofimus heb ik ziek achtergelaten te Milete. (II Tim. 4:20). Waarom kon Paulus zijn vriend niet genezen? En verder in Filippensen 2:25-27 vertelt Paulus over Epafroditus die 'ziek geweest, de dood nabij' was en hij kon zijn medearbeider niet genezen. Het werd duidelijk dat er iets was veranderd.
    Wat er veranderd was, is de manier waarop God handelde vanaf het moment dat de uitspraak in Handelingen 28:28 was gedaan. Dit nieuwe bestuur maakte een eind aan alle zichtbare gaven. De Handelingenperiode kende vele middelaars, zoals Paulus, door wie de gaven van de Geest werden uitgedeeld, maar vanaf nu geldt één belangrijk feit: Want er is … één middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus (I Timotheüs 2:5). Timotheüs die een jonge gelovige was die door Paulus ´zijn zoon´ werd genoemd, was ziek en Paulus was daarvan op de hoogte (I Timotheüs 5:23). Maar Paulus stuurde geen zweetdoek of gordeldoek. Hij stelde voor aan Timotheüs: Drink voortaan niet (alleen) water, maar gebruik een weinig wijn voor uw maag en voor uw gedurige ongesteldheden (I Timotheüs 5:23). Paulus bevond zich in dezelfde positie als waarin de hedendaagse gelovige blijkt te verkeren

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mee eens Henri hier stuiten wij op iets wat je niet veel (zeg maar nooit) hoort uit de mond van de hedendaagse gebedsgenezers. Ze beweren dat God geneest, altijd en overal. Geneest Hij niet, dan ligt het niet aan God en ook niet aan de gebedsgenezer. Men is er te stellig van overtuigd dat genezing komen zal, is mijn ervaring. Want (zo zegt men) twijfel is niet uit God. Ik snap de constructie en toch zit er iets drammerigs in. De lectuur van een dergelijke gemeente, laat de enkeling zien die genezen zegt te zijn, maar de massa die er met een vaak veel groter probleem naar huis ging (het probleem van de gedachte: waarom genas God mij niet/ is mijn geloof niet goed/ zijn er verborgen zonde in mijn leven, waardoor genezing niet komen kan etc of zelfs: ben ik wel een kind van God) daar hoor je niemand over. Ik ben van mening dat gebedsgenezers ook heel veel kapot maakten in de naam van Jezus en later een en ander hebben uit te leggen!

    Paulus laat in de bijbelgedeelten die je aanhaalt duidelijk zien dat het (in ieder geval in die latere jaren) niet meer zo ging dat schaduwen, gordeldoeken of de aanwezigheid van de apostel genezing schonk door de Heilige Geest. Zonder nu mensen in het harnas te jagen, meen ik uit deze bijbelgedeelten, net als vele anderen en jezelf, op te mogen maken dat enige voorzichtigheid tot het stellig verkondigen dat God altijd en overal geneest, op zijn plaats is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb laatst een zeer boeiende documentaire op Youtube bekeken: Miracles for Sale: http://www.youtube.com/watch?v=jYjgeayfYPI
    Illusionist Derren Brown leidt een doodgewone jongeman op tot gebedsgenezer. Bijzonder ook, om te zien hoe deze mensen zelf moeite hebben met de hypocrisie van het gegeven: mensen 'voor de gek' houden, teneinde te bewijzen dat de meeste(!) gebedsgenezers gewoon ordinaire oplichters zijn (al zijn die zelf misschien wel 'zover heen' dat ze het niet doorhebben, en hun toehoorders helaas ook niet).

    En toch, ik geloof absoluut in genezing. In gebedsgenezing, genezing door handen opleggen, met olie zalven, etc. Maar niet zonder de realistische erkenning dat de genezing ook vaak NIET plaatsvindt, en ik geloof absoluut niet, dat je dat zomaar mag wijten aan het vermeende ongeloof van de persoon zelf. En de show die er omheen wordt gebouwd bevalt me eveneens niet. Jezus genas zonder er een grote show van te maken. Hij zei zelfs een keer: "Ga heen, vertel het aan niemand, maar toon jezelf aan de priester." Oftewel - vandaag de dag zou hij die persoon misschien wel naar de huisarts of specialist hebben gestuurd om te laten checken of hij of zij was genezen...?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lastig is dit he. Allereerst denk ik dat we voor ogen moeten houden dat God souverein is: Hij geneest wie Hij wil, anderen niet. Dat is niet aan ons. In diezelfde zin zou ik zeggen dat Paulus alleen Gods wil deed, dat God Paulus bij bepaalde mensen de genezingskracht gaf, bij anderen niet. De Heere Jezus maakte ook niet heel Bethesda gezond, maar wel die ene, 38-jaar zieke man. Tegelijk staat er in Jacobus 5 vanaf vers 13 dat genezing met gebed omringt moet zijn. Eerst bidden en vergeving vragen, zonden weg doen en laten, handen opleggen en genezing verwachten. Is het niet voor je lichaam, dan toch voor ziel in het vergeving krijgen.
    Even terug naar de zweetdoeken van Paulus. Ik lees momenteel een boekje van ds MM van Capmpen uit Rotterdam, de gereedschapskist van de Heilige Geest. Bij Paulus ging het om de gave van werking van krachten, wonderen. Ds van Campen beschrijft dit dus niet bij de gave van genezing. Citaat: "Gods dienaars en dienaressen zijn als het ware doorgeefluiken van Gods kracht. Als de Geest krachten werkt, lijkt het op schrikdraad: je raakt het aan en je voelt het door je heen gaan. Soms werkt het ook als een magnetische kracht: zelfs zonder aanraking kun je het voelen. Zo lezen we dat van de zakdoeken van Paulus en Petrus, zelfs van hun schaduw ging kracht uit. God is geweldig in kracht, als je in Zijn buurt komt, wordt je zo meegetrokken zijn koninkrijk in. De kracht van de Geest is geen penlitebatterij, het is een krachtcentrale."
    En dat is ons probleem denk ik: we denken niet groot genoeg van God en van Zijn kracht, Zijn Geest. De stroming van Zijn Geest komt alleen door de kennis van Zijn Woord, door heel dicht bij hem te leven en veel gebed.
    Ik weet niet of dit nog verduidelijkt, of alleen maar nog meer vragen op roept. En misschien is eht wel zo dat er niets nieuws bij zit. maar ja...je zoekt ze ook wel uit, Peter!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk niet dat wij altijd te klein denken over Gods kracht Aline. Weet aan de lijve wat het wil zeggen om jaar in jaar uit elke avond vol hoop en geloof in Gods grote kracht in slaap te vallen met veel pijn en pillen. Ik weet ook van de pijn bij het ontwaken als God het weer niet de Zijne in de slaap bleek te hebben gegeven. Ik heb derhalve mogen leren dat pijn en ziekte je kijk op wonderen en tekenen absoluut aan de praktijk zal koppelen. Mensen die niet chronisch ziek zijn hebben mij, mijn hele geestelijke levenlang gezegd dat ik te klein dacht over God. Zullen we bidden dat we mogen ruilen:”Jij mijn ziekte en ik jouw geloof in wonderen die door groot over God te denken toch opgelost kunnen worden? Ik zal er graag voor bidden, misschien werkt het wel zo….

      Verwijderen
  8. P.s ik zou iedereen willen verzoeken de code uit te zetten die men in moet voeren bij sommige weblogs na een reactie. Ik typ me het ongans aan die maffe codes en zal nergens een reactie meer achterlaten waar hij doelloos aan blijft staan. Ik hoop op ieders begrip, want ik geef soms 40 reacties op een dag her en der en die codes maken me moedeloos omdat het geen zin heeft...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal nooit zeggen dat we te klein geloof hebben, begrijp me alsjeblieft goed! Meer als algemeen christelijke gemeentes ervaar ik dat wel zo: we bidden wel, maar verwschten we Gods kracht nog?
      Die code uitzetten? Dan loopt m'n hele pc vast. Irritant he, die dingen, maar ja. Vastlopen is ook wat. Wie weet probeer ik het binnenkort nog eens...

      Verwijderen
    2. Weet ik toch Aline, ik zat je even te plagen. Doe ik nou eenmaal graag. Wij moeten van God verwachten, is waar. Toch moet het wel bijbels zijn wat we verwachten en dat is nu net waar de schoen een beetje wringt. Is het wel zo dat wij kunnen stellen dat we van God mogen (ja moeten) verwachten dat Hij genezing schenkt? Moeten we daar wel op vertrouwen, vraagt Hij dat van ons? Is dat de bottleneck waardoor genezing uitblijft? Ik denk van niet!
      Wat je code betreft, als je hem niet uit kan zetten, kan het niet, jammer…

      Verwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.