zaterdag 10 december 2011

Hoe ziet de ideale dienst van Clint er eigenlijk uit?

Nou hier komt hij dan: Geen langdradige zwamverhalen op het podium. Geen geestelijke dansjes op het podium. Geen zangdienstleiders die elk lied 5 maal laten herhalen. Geen mensen die zogenaamde beelden of profetieën hebben die nergens over gaan (lees ballen gehakt, holbewoners, etc). Geen flodderkleren op het podium. Geen kauwgum in je mond als je wat meedeelt op het podium. Geen toetjes (dus praatjes na de preek over een en ander). Geen druivensapje en kingcorn gezuurd witbrood gebruiken voor het avondmaal. Geen knalharde muzikale begeleiding waar je conussen van uit je oren komen. Geen dominante houding op het podium. Geen krokodillentranen op het podium. Geen diensten die uren duren en over de climax heen gaan. Wel een korte goede zangdienst. Wel een goede preek. Wel zeggen waar de collecte voor bestemd is anders geef ik niets. Wel tijd voor gebed nemen maar niet te lang. Wel netjes op het podium gekleed gaan (flodderkleren die je thuis maar aan). Wel de tijd nemen om mee te delen wat er zoal speelt in de gemeente (zieken, geboorten etc). Wel avondmaal vieren met ongezuurde brood en wijn. Wel muzikale begeleiding op gepaste geluidssterkte. Wel een nederige dienende houding op het podium. Wel echt verdriet om elkander te ondersteunen.  Hoe moet de dienst er van jullie eigenlijk uitzien?

14 opmerkingen:

  1. Hoi Clint,
    Nou, hier is niets onduidelijks aan! Ik denk dat ik het in grote lijnen wel met je eens ben. Jammergenoeg is er geen gemeente waar dit overal het geval is vrees ik.
    Goede zondag gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ah, vandaar je bolhoed! Nou snap ik het!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. The master himself at work

    Had ik weken nodig om mijn blog "werkzaam" te maken. Het lijkt wel of jij moeiteloos je blog overheveld van het ene naar het andere adres. Zijn er lijsten waar je nieuwe blog op geplaast wordt op blogspot?

    Hmm. Ik heb vorig jaar een getuigenis gegeven in een kerkdienst over gehaktballen. Ik lees dat jij daar niet van houd. :-) Het heet De soepballen zijn geteld. Volg de link als hij werkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, Peter, dat lijkt mij nou ook een fijne dienst. Ik ben best wel tevreden hoor, zoals het bij ons gaat, maar sommige punten, tja, hoeft van mij ook niet zo zeer. Vooral, soms, het langdradige, dan verdwijnt mijn aandacht wel, zelfs met gebed. Dan voel ik me er inwendig ook nog schuldig over. En ik zing soms met een enkel bepaald lied niet mee, ik kan dan niet achter de woorden staan. Nu ik dit zo schrijf, bedenk ik mij, staat de Here Jezus wel genoeg aan het hoofd, van de gemeente?
    Dan zou iedereen toch tevreden zijn, Hij kent de Zijnen.
    Peter, morgen een fijne zondag en Gods Zegen, en lieve groet van mij, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Peter,

    Ik kab je goed volgen,

    Robin

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kan me niet schelen hoe de diensT (MET T PETER!!!) wordt ingevuld, als de Here Jezus maar centraal staat en er voldoende tijd is om God te loven en de eer te geven die Hij toekomt. Kortom DE HEER moet in het middelpunt staan en niet wij als gemeenteleden......

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Net weer thuis. Op visite geweest en nu te moe om te antwoorden. Iedereen bedankt voor de leuke reacties morgen kom ik er nog op terug ik sta al met een been in bed geeeeeeuwwwww......

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank je Adriaan we blijven ons best doen en ik moest ook even puzzelen maar die weblogs lijken allemaal nogal op elkaar op op te zetten dus geen centje pijn. Fijn dat ik je stemgeluid (digitaal in letters) weer eens horen mag.

    Oh T vergeten je ziet dat ik ook wel eens behoorlijk slaap. Maar je hebt gelijk hoor Jose, zolang de Heer er is, komt het goed.

    Herkenbaar Esther deed ik ook vaak in de evangelische gemeente als de liederen eindeloos in he herhaling gingen. Gewoon even afhaken...

    Iedereen ook van mijn kant een fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Peter,

    Ik ben het eigenlijk helemaal met je eens.
    Wij zingen alleen met een orgel.
    Ik mis eigenlijk wel wat je wil zingen?
    Psalmen, Liedboek, Opwekking?????

    Bij ons wordt er (blijkbaar)goed aandacht besteed aan de zieken en aan de collecte. Mensen vinden dat ook fijn. Het is voor mij weer makkelijker, want ik hoef als ik uit de kerk kom niet 10x mijn verhaal te vertellen.

    Groetjes Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha, ik denk altijd maar zo, hoe zou de dienst eruit zien als Jezus op aarde rondliep. Ik denk dat we er geen van allen aan kunnen tippen, van zwaar gereformeerd tot vrolijk evangelisch. wat wel zo is: een verandering begint bij onszelf, wij als Gods kinderen kunnen er wat aan doen. Geloofsleven op zondag laat zien hoe we door de week ermee om gaan. psalmen opwekking of geestelijke liederen...als ze maar uit je hart komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Haha zeg dat Mirjam. Ik denk dan altijd aan een van de weinige boekjes die ik zonder droge ogen niet lezen kan. "Het bezoek" van Adrian Plass.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha , die heb ik ook in de kast staan, schitterend boekje. Kreeg vanmiddag nog een boek aangeboden van onze vriend Terlouw uit Gouderak: de dans van de grote zilverreiger haha

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh ken je Arjan dat is leuk. Van de wandelvereniging misschien? Ja een geweldige man die Plass. Heb hem ooit gesproken en enorm gelachen met hem. Maar hoop dat je mijn gepruts met letters ook leuk vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je schrijverij is prima hoor;) en Arjan is een oude jeugdvriend van mn man, en hij volgt mn blog, vandaar dat we bij jou uitkwamen;)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.