woensdag 15 januari 2014

Prijzen

Voor gelovigen betekenen woorden vaak iets geheel anders dan voor mensen die misschien niets met het geloof doen.
Ik liep in de nieuwgeboren kringloop winkel in de lange Groenendaal (net een week open) en snuffelde tussen de curiosa. Er ligt dikwijls iets van mijn gading bij. Een hoge hoed, model kachelpijp, helaas net te klein.

Een billentikker eindelijk mijn maat, zoek hem al jaren maar na hem aan te hebben getrokken en in de spiegel keek kon ik de overeenkomst tussen de Olivier Hardy niet loochenen, dus maar weer uitgetrokken. Mijn oog viel op een Christusbeeld samen met wat afgoden op een tafeltje geplaatst.

Een olijk gezelschap! Nu heb ik altijd een zwak voor Katholieke beelden, zonder ze te aanbidden, dus u kunt gerust zijn, maar er stond niet op wat het beeld moest kosten? Op mijn vraag bij de kassa riep de besnorde verkoper naar een collega: ”Kees jij zou de Christus toch prijzen?”
Pas toen viel mij de dubbelheid op in het zinnetje:”Prijst de Heer.” Bij ons gelovigen ter aanbidding, maar in deze winkel in de uitverkoop. Is dat eigenlijk niet waar nu juist de grote scheiding ligt? Want “prijzen” zullen alle mensen hem! Maar in welke vorm is de hamvraag! Wat dat betreft liggen de woorden:”Prijst Hem en weg met Hem, erg dicht bij elkaar…