woensdag 13 februari 2013

Kan een christen carnaval vieren?


Een vraag die nu het weer bezig is, in je gedachten op kan komen. Afgelopen zondag toen wij uit de kerk kwamen stopte er op de kruising zojuist een praalwagen naast ons waarvan een knoertharde sound die klonk als:zak eens lekker door het doet heus geen pijn, klonk.

Ik keek naar de Alaaf brullende man op de praalwagen en hij keek naar mij. Kreeg de vreemde aandrang een middelvinger naar hem op te steken maar dat zal die oude mens wel weer zijn die daarachter zat.

Een vroegere vriend van mij die bij ons in de kerk zat, vond het heerlijk om die week eens flink uit te hossen en te rossen. Misschien is een kaaskop als ik die uit the lowlands komt daar te dom voor. Veel christenen halen misschien terecht de neus op voor carnaval omdat het een tamelijk losbandig feest kan zijn. Aan de andere kant steken ze weer wel gezamenlijk met de rest der mensheid vuur werk af of plaatsen de boom versierd met lichtjes (kerstboom) in huis die ook een heidense oorsprong heeft.
Carnaval, wat moeten wij ermee?

11 opmerkingen:

  1. Lekker langs je heen laten gaan!!!
    Ik ben niet in die cultuur opgegroeid en het doet me dan ook helemaal niets.
    Ook zo'n trien uit de lowlands dus.
    Alaaaaaf.... Irene

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben bang dat er niets anders op zit dan ons er over te verbazen. Ik kan er met mijn pet niet bij. Avondje uit, feestje bouwen, prima maar een paar dagen achter elkaar?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. carnaval festiviteiten vindt ik helemaal niks aan carnaval verenigingen dronkenschap en mensen polonese dansen heb je niks aan

    maar kerst is een mooie tijd..kerst boom is heidense dat zegt me man ook hebben we dit jaar niet gedaan..maar ik heb op me hart als we jesus zelf geen kado kunnen geven..maar hem ook bijzonder eren op kerst vindt ik leuk

    kerstboom is alleen voor pronk maar niks met de heer te maken..

    goeie blogje..u post altijd goede onderwerpen..groetjes voor jullie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank jullie, wil me niet altijd verder mengen in meningen en dus laat ik het even hierbij....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vind het naast pausje spelen één van de meest treurige dingen die er zijn... Je 3x in de rondte zuipen en 'feesten' om niets en voor niets. Onbegrijpelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 'k Reis vrolijk in het rond,
    En altijd als ik aankom,
    Kus ik spontaan de grond.
    Haha..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja dat was van Spaan en Harry, wel lachen. Heb het idee dat carnaval nu meer een feest is wat niets meer met de oorspronkelijke gedachte van het feest te maken heeft. Meer een uitlaatklep om te zuipen, te feesten en bovenal te beesten...Voor niet christenen uiteraard...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Carnaval is de voorbereiding op de 40 dagen tijd; een periode van vasten als voorbereiding op Pasen. Het is een van oorsprong christelijke traditie om nog één keer goed te eten, voordat je dat 40 dagen lang niet meer doet.
    Ik snap je 'heidense oorsprong' niet. Ik snap je veronderstelling dat de katholieken die uit overtuiging Carnaval vieren (en dan heb ik het niet over wilde uitspattingen) geen christenen zouden zijn ook niet.
    Als je moeite hebt met de manier waarop het nu wordt gevierd moet je misschien juist het feest weer opeisen in plaats van je terugtrekken en afkeurend kijken......

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hmm leuke stelling maar waarom zou ik een onbijbels feest opeisen als zijnde iets om te vieren? Neen laat de carnaval vierders hun feest en geef de Heer hetgeen Hem toekomt...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben zelf niet van het carnaval vieren maar ik vind dan wel als andere christenen het moeten doen als ze dat willen. Hoe gek ze het maken hebben ze natuurlijk uiteindelijk zelf in de hand.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.