zaterdag 4 mei 2013

Pa (zaterdag)


In de gang al komen pa’s rookwalmen mij tegemoet. Hij zit amechtig op zijn hoge lederen stoel en kijkt mij aan als moenen met
het boze oog. “Waar blijft mijn opstastoel?” “Ik leg eerst uw stuk leverworst in de koelkast pa.” “Ik betaal je niets omdat ik weet dat je dat liever niet hebt. Je hebt dat over voor je vader die altijd goed voor je is geweest,’ fantaseert pa hardop verder.
“Ik snap er niets van, je zussen konden in één dag twee opstastoelen vinden op dat ding, hoe heet dat ook weer, oh ja een computer.” “Waarom doe jij er zo lang over ik zit de hele week al te wachten tot je met de stoel komt.”
“Ja pa maar u wilde geen opstastoel toen Carla en Jolanda er mee kwamen.” “Ik wilde wel maar hij was gestoffeerd en ik wil een leren.” De tweede waar ze mee kwamen was van leer en die wilde u ook niet!” “De kleur was lelijk,” brult pa verontwaardigt.
“Weet u wat u nou doet?” “Bel uw dochters op en vraag zelf maar of ze er weer intrappen!” “Ik bel niemand, ze kunnen barsten. Ik heb niets verkeerd gedaan, een schande om niet naar je zieke vader om te kijken. En aan jou heb ik ook geen zak.” Als ik na een uurtje het voor gezien houd loop ik de thuiszorg voor de deur tegen het lijf. Pa had zojuist nog met luide stem verkondigd dat het een rotwijf was die hij het liefst zou verzuipen op het schijthuis. Hij zei het nog krasser maar dat kan ik hier niet neerschrijven.
“Zo kom je weer eens bij je vader,”zegt ze met een ondertoon van verwijt in haar stembanden. Ik zeg:”Neen dat zegt u verkeerd, ik mag weer komen, ik ben weggestuurd door hem. Ik weet dat hij enkel lelijke dingen over mij en de andere kinderen rondstrooit maar besef wel dat hij over u nog veel lelijkers beweert en u het liefst zou verzuipen in de plee.”
Ze kijkt mij vol ongeloof aan en glipt de naar nicotine walmende gang binnen…


1 opmerking:

  1. ik snap een ding niet...als iemand al van leeftijd is moet ik eigenlijk gaan kijken naar zijn leven en hoe die heeft geleefd

    ik blijft zeggen de opvoeding van een kind is heel belangrijk...als je dat niet hebt gekregen

    kan je ook dat niet geven
    tenzij...Je jesus in je leven laat heersen
    hij kan een verharde hart
    zacht maken hij alleen

    groetjes van ons uit arnhem
    aan u en u vrouw...
    is heel zonnig deze dagen

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.