zondag 19 mei 2013

Normaal "christelijk" zijn


Ik kijk dikwijls rond in de kerk en om mij heen en zie een categorie mensen waar ik eigenlijk best wel toe zal willen behoren, maar het lukt niet.
Laat het mij uitleggen: Ze zien er keurig verzorgd uit en laten voor het oog zo weinig steken vallen in het leven. Geboren in een warm en goed bemiddeld gezin. Gezond, volslank met keurig verzorgde haren zitten ze gekapt en glad geschoren met krakende bruinlederen schoenen voor mij in de kerkbank.
Hij het stropdasje recht, kamgaren colbertje, geurend naar leer en vanille, zij een keurig mantelpakje met lakschoentje in een waas van Jean Patou.

Gaan zulke mensen naar de wc (dat ze toilet noemen) dan verspreidden ze geen noemenswaardige geuren. In schril contrast wat ik aldaar meen te moeten presteren! Zij gaan plassen terwijl ik pis. Zij ontlasten zich terwijl ik zit te bouten.

Als ze eten is dat op een met satijn gedekte tafel met glimmend gepoetst zilver bestek. Hun toastjes kaviaar, pauwentongetjes en ganzenlever, worden totaal in hun darmsysteem opgenomen, zo geheel anders dan de porties chinees welke ik naar binnen werk en waar gasbellen bij ontstaan die met donderend geraas zich een weg naar buiten wensen te werken.

In bed draagt hij een katoenen pyjama en zij een zijden nachthemd (kleur ivoor). Aan seks doen ze niet (daar zijn zulke mensen veel te netjes voor om aan die “nattigheid te beginnen) , dus hun voorbeeldige kinderen moeten wel uit de boerenkool zijn voortgekomen.
Ik daarentegen stap ik mijn oude lubberende legeronderboek (die zit zo lekker in de nacht) tussen de klamme lappen en met alle moeiten kan ik mijn driften tot rust krijgen.

Hun spreken is beschaafd en uit hun mond rollen mooie volzinnen vol betekenis, die mij ontgaat. Het betreft geslaagde jachtpartijen, de nieuwste Bmw, de zaak die voortreffelijk loopt, de hole in one bij het golfen en de inkoop van een partij steurslurfjes omdat die zo smakelijk zijn bij de bbq.
Ik sjouw als bouwvakker met stukken hout en train mijn bodybuilding in een stoffige schuur om mijn zwaarbehaarde torso in conditie te houden. De enige vis die ik nuttig is de lekkerbek en een blikje tonijn al dan niet in drabbige olie of water.

Ik probeer ze wel eens na te doen. Ik trek een pyjama aan en spreek zeer beschaaft. Zelfs het eten gaat met mate en de radijs, de sla en tomaatjes gaan samen met gebakken krieltjes en meer beschaafds. Ik gedraag mij volkomen naar de maatstaf waarvan ik meen dat het de juiste is, maar net op het moment dat ik meen in het goede spoor te zitten begint er diep binnenin mij iets te gisten en te woelen.
Uit al die ingehouden zaken ontwikkelt zich een enorme winderigheid die amechtig op zijn beurt wacht om zich naar buiten te wrikken.
Plotseling houd ik het niet meer uit, haal chinees voor een heel weeshuis, verslijt derhalve op een dag een heel pak popla wc papier, ruk een van de buren door de heg die mij al lang irriteert om de een of andere vage reden, speel met mijn achterwerk een half volkslied en het scheelt maar zozo of ik kus midden in de kerk een wildvreemde vrouw die mij aanstaat omdat ze zulke mooie hoge hakken aanheeft, vol op haar kuise mond.

Heer waarom kan ik niet normaal zijn?

9 opmerkingen:

  1. hahahahaha oh die Peter, ik lig weer in een deuk.
    Maar Normaal??? Wat is normaal? Wie bepaald wat er normaal is?? Ik? Jij? Anderen?
    Laten we elkaar en ons zelf nemen zoals we zijn, en ach ja, dan maar de een kaviaar en de ander, kibbeling. Dan de een de fiets en de ander een BMW, Of iemand toiletteert en de ander gaat naar de plee.
    Het gaat om het hart en God ziet niet de persoon aan kanjer. Zouden wij ook niet moeten doen.
    Maar je schrijft het weer geweldig
    Knuf Wil.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gewoon maar schijt hebben aan hoe de ander ontlast dus....?
    Oke..Gaan we doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik heb een vraag waar ik alang wilde vragen...gaan jullie naar een pinkster gemeente ...gereformeerde of hervormde kerk...?

    wij gaan naar een pinkstergemeente...en zijn ook daar gedoopt...

    God houdt van u precies zoals u bent...
    me man is ook een volks man..en door de jaren heen heeft god hem verandert..

    Gods geest doet dat
    bij sommige mensen weet ik niet waarom de eigenschappen en bepaalde gewoontes blijven
    maar u herkent dingen in u

    en zoekt god..hij zal zeker u helpen
    hij kent u hart

    blijft uzelf..ons anders
    willen voordoen werkt alleen averechts

    zou ook niet leuk zijn als we allemaal
    hetzelfde zijn toch?

    groetjes uit een zonnige arnhem
    huub en soraya

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Opgegroeid in de Pinkster, toen werd ik wat ouder en zo moe van mijn handen in de lucht en gingen we Evangelisch, toen ontdekte ik plotseling dat men daar de muziek zo hard meende te moeten zetten dat mijn vrouw de hele zondag na de dienst met hoofdpijn op bed moest gaan liggen. We besloten toen om naar de hervormde kerk te gaan. Daar speelde een piano of een orgel en wij ontdekten toen, dat overal christenen zijn en neppers....De naam dekt de geloofslading niet en wij vinden onze rust in deze samenkomst maar een ander die het in een gemeente met een andere naam (om die namen moet God vast vreselijk lachen of huilen) kan vinden heeft ook gelijk. Hier zijn wij enkel blij met de veelkleurigheid van samenkomsten. Samen op weg (naar de hemel) zijn we al...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hahaha. Geweldig stukje weer Peter.
    Gelukkig zoekt God juist de gebrokenheid op, en het pure onvolmaakte. Van 'het perfecte plaatje' moet Hij doorgaans zo weinig hebben, geloof ik. Ben zo blij dat onze God zich niet stoort aan de spijkerbroek die ik vandaag aan had bv. Wellicht heeft Hij ook gelachen om de grote scheur in mijn linkerschoen. De grote heilige God is niet geïnteresseerd in status, uiterlijk vertoon en windloze geestelijkheid...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. op mij maak je een heel normale indruk. Zegt dat iets over mij dan? Ach, eigenlijk voel ik me wel prettig bij wie ik ben. Waarom toneelspelen. God heeft ons lief zoals we zijn en we hoeven ons dus niet beter voor te doen. Gelukkig. Zolang kan ik het niet ophouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. een ieder moet zelf weten waar zijn hart ligt
    God is genadig

    maar als ik eerlijk mag zijn

    ligt eraan of we God toelaten dat ie veranderingen brengt in ons

    we leven puur uit genade dat is zo

    maar bewust dingen doen dat we weten dat niet met God in overeenkomst komen kunnen blokkades zijn

    vaak liggen de dingen aan onself..en onze zondige natuur

    dat moeten we met God samen werken
    moet wel van bijden kanten komen

    ik ben 15 jaar gered (dat zeg niks)

    me eerste 4 jaren van bekering heb ik niet gedronken (bevrijd van)

    later weer terug gevallen in oude gewoontes
    en ging gewoon niet (ik was nog niet getrouwd)

    ik was steeds ontevreden over alles..

    later weer een toewijding gemaakt
    dat niet altijd goed gaat

    maar het drinken ben ik jaren van af

    en zo kunnen we zelf invullen wat we allemaal verkeerd doen
    zitten in de kerk banken zegt niet alles..als u begrijpt wat ik bedoelt

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Normaal!? Wat is normaal?
    Denken wij niet allemaal dat het gras aan de andere kant van het hek groener is?
    Wat speelt er achter de voordeur van een ander af...Wat zie je als het schilletje loslaat?

    Ik wist trouwens niet dat jij zo chinees georiënteerd was....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Niet te veel veranderen Peter! Als je ook zo saai zou worden zou je minder lezers hebben.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.