donderdag 23 mei 2013

De dagen die vergeten worden


“Morgen mag u naar huis?” Ma schrikt en zegt:”Neen toch, ik wil niet naar je vader!” “Neen ma naar uw eigen huis in uw
eigen kamer in het verpleeghuis Gouwestein!”
“Gouwestein, nooit van gehoord waar is dat dan?”
“Even verderop ma daar woont u al jaren?”
“Echt?” “Ik wil liever hier blijven hoor!”
“Ja maar ma dit is het ziekenhuis!”
“Oh?”
“Maar ik wil een stuk Hemaworst.”
“Hier hebt u een stukje, lekker?”
Ma knikt als een kind zo blij en eet worst.
“ U bent nu weer gezond en mag naar huis.”
Ma schudt hevig het hoofd en mompelt:”Ik ga niet terug naar je vader maar…waarom ben ik eigenlijk bij hem weggegaan?” Carla en ik lachen en zeggen:”dat zouden wij ook wel eens willen weten.”  Ma lacht ook en zegt tegen mij:”ben jij getrouwd?”
“Ja ma met Paula!”
“Oh ja.”
“Welke dag is het eigenlijk?”
“Donderdag ma.”
“Oh.”
“Ben jij eigenlijk getrouwd?”
“Ja ma, met Paula.”
“Oh ja.”
“Welke dag is het eigenlijk?”
“Morgen mag u naar huis ma!”
“Neen toch!”

6 opmerkingen:

  1. gaat je moeder toch weer naar hetzelfde verpleegtehuis Peter? Of zoeken ze nog wel naar een andere oplossing?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh Peter, en dan die foto. Geweldig.
    Hoe zwaar het ook is, toch zijn er dan die momenten dat je samen even hartelijk lachen kan.
    Toch weer terug naar Gouwestein, heb je nog gevraagd hoe dat verder zit met eventueel elders heen te gaan?
    Liefs
    Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Peter wat een prachtige foto van je moeder!!
    Hopelijk kan ze snel weg uit Gouwestein naar een beter verzorgingshuis...

    Lieve groet,Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Peter,

    'k heb je stukje over Gouwestein gelezen en dat houdt me echt bezig. Ik werk zelf in de ouderenzorg en schrok van deze situatie.

    Als je moeder werkelijk terug gaat naar genoemde instelling, zou ik vooraf een gesprek aanvragen.

    Sterkte met alles.

    groeten van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Marijke

    Er zijn al meerdere gesprekken geweest en eigenlijk lijkt deze vrij harde en onverschillige aanpak enkel op de eerste verdieping te heersen waar ene Marry op de trom slaat. Het is nu zelfs al zo dat ze mijn moeder vanaf de tweede verdieping eten komen geven omdat het te vaak gebeurde dat het eten bij haar neer werd gezet voor haar neus, maar omdat ze verlamd is enkel kon toezien hoe het koud werd. Toen de afdeling en haar hoofd daarop aangesproken werd kregen we:"ook wij zitten dan te eten", als antwoord... Ze is reeds ingeschreven voor een ander verzorgingstehuis....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Clint,

    Begrijpelijk dat jullie je moeder voor een ander verzorgingshuis hebben ingeschreven. Persoonlijk zou ik na dit alles een melding doen over de situatie bij de inspectie voor de gezondheidszorg.

    Groeten van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.