zondag 21 april 2013

Weekend


Zaterdag

Als ik binnenkom zit pa met zijn tong uit zijn mond en kwijlt op zijn broek. “Hoi pa, ik heb worst voor je meegenomen.” “Fijn, ik heb dat andere stuk allang op en ik ben blij dat ik weer heb.” Ik doe de koelkast open en zie dat er nog drie stukken leverworst liggen, inclusief het stuk dat ik de vorige keer had meegenomen.
Beter maar niets over zeggen, hij is toch al zo snel geraakt.

Ik knip pa´s teennagels die op zijn grote tenen groeien en pa wordt boos. `Ben je soms vies van mij dat je die stomme handschoentjes aantrekt­?"
"Neen pa maar u heeft schimmelnagels en die zijn zeer besmettelijk!" "Nou van mij hoeft het al niet meer, een schande dat je van je eigen vader vies bent," roept hij terwijl hij grote klodders opgehoest slijm in een pannetje tuft dat op de grond naast zijn stoel staat.

Zondag

We zitten nog maar net in de kerkbank als neef Fred de Mooij een paar banken verderop gaat zitten. Hij zegt nooit wat en is de zoon van een inmiddels overleden broer van mijn vader. Hij verwijt wel! Dat wij kinderen slechte kinderen zijn omdat wij niet naar vader omkijken (volgens hem). Zelf heeft hij in heel zijn leven nog nooit een bezoekje aan zijn oom (mijn vader) afgelegd maar hij heeft wel zijn oordeel klaar.
Hij kijkt naar me met ogen die lijken te zeggen:"Daar zit die schoft van een zoon."

3 opmerkingen:

  1. Ach ja, zo makkelijk hè om anderen te veroordelen...en niet naar de balk in eigen ogen te kijken.
    Maar ja, zelf weet je wel beter, je doet meer dan genoeg!

    Lieve groet,Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Peter,
    Ja joh, een oordeel heeft men vaak genoeg al klaar. Maar jezelf zo een spiegel voorhouden, wordt niet gedaan.
    Wijze beslissing om maar niks over de worst te zeggen.
    Hee kerel. een mooie week voor de komende week gewenst.
    Liefs
    Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is niet makkelijk, maar 'lekker laten kijken' want je kan het toch nooit voor iedereen goed doen.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.