dinsdag 30 april 2013

Tandarts

“Jongen, wat is er met jouw gebit gebeurd?” Mompelde de tandarts door zijn kapje heen. “Heb je geen tandenborstel?” Ik schudde nee.
“En snoepgoed kopen je ouders dat wel?” Ik knikte heftig. “Zeg dan tegen je moeder dat ze eens een keer geen snoep koopt maar een tandenborstel. In mijn voortanden gaapten enorme gaten en her en der voelde ik in mijn mond kiezen met gaten en scherpe punten. Als ik er aan sabbelde kwam er bloed uit de gaten en een verderfelijke smaak. Ik was nu ongeveer vier jaar niet naar de tandarts geweest en nu mijn moeder er vandoor was met de stratenmaker keek mij pa er ook niet naar om. Hij had het te druk met zijn verliefdheden en borreltjes drinken. Toch moest ik mijn angst overwinnen om naar de tandarts te gaan. Mensen vroegen mij:”moet je nog wisselen?” M.a.w geen enkele ouder laat een kind met zo’n gebit rondlopen. Ik stopte propjes nat wit papier in de gaten van mijn voortanden om het te verhullen. Maar die bleven nooit langer dan een half uur zitten alvorens los te weken…

Stukje uit mijn nieuwe boek: "Papa"

7 opmerkingen:

  1. Brr, ik houd ook niet van de tandarts. En als je dan weet dat er iets (veel) niet goed zit...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha ik heb nu een heel mooi stel tanden, mis enkel een paar kiezen dat was niet te redden. Verder staat alles keurig recht en ga ik elk half jaar netjes maar ik heb eigenlijk nooit gaatjes meer. Alles is al metaal zeker! haha....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jeet Peter, wat een horror story. Ik had zelf een tandarts die niets aan mijn gebit deed (als kind) en toen ik een nieuwe tandarts kreeg was ik de sjaak. Brrrrrrrrrrrr. Ben nu wel de held van het gezin qua tandartsbezoek want sinds die behandelingen van toen heb ik nooit meer om een verdoving gevraagd (m.u.v. wortelkanaalbehandelingen). Maar ik blijf dat tandartsgedoe een crime vinden en een mondhygiënist (waar ik helaas elk jaar naar toe moet) is helemaal erg. Tja.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Arm joch....
    Ik heb het geluk dat mijn eigen broer mijn tandarts is. Zogauw hij mijn tanden niet goed behandeld of me onnodig pijn doet, schop ik hem bij de behandelstoel vandaan!! Hahahaa nee hoor, grapje! Mijn broer is wel m'n tandarts maar ik zou hem nooit schoppen en nee, ik heb geen schrik voor de tandarts!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De tandarts was het horrorverhaal van mijn jeugd. Vanaf ongeveer mijn 6e ben ik ondersteboven geboord. Er was nog niet zo'n tandenpoetscultuur. Toen ik zelf kinderen kreeg was ik daar dus extra kien op. Het lang zelf hun tanden gepoetst. Zoon van 28 heeft nog steeds geen gaatjes. Dochter is wel geboord, maar pas op haar 24e. Die angst heb ik hen in ieder geval kunnen besparen.
    Grts Irene

    BeantwoordenVerwijderen
  6. jouw vader zorgde minder goed voor jou dan jij nu voor hem doet. Steek die maar in je zak Peter.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het zoveelste stukje van je van je verdrietige jeugd.
    Goed dat je het zo kan opschrijven, ik hoop dat het dan ook weer een stukje verwerking met zich meebrengt.
    Zelf ook geen goede tandarts-ervaringen, voordat ik bij een tandarts ingeschreven was trok mijn vader zelf mijn tanden wel "even" als ik over kiespijn klaagde. Tang uit de schuur en even boven het gasvuur steriliseren en trekken maar!(huilen deed je niet, dan kreeg je er nog een mep bij ook).
    Vaders.....
    Gelukkig is onze hemelse Vader héél anders!!!
    Grt,Riah

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.