zondag 28 april 2013

Prop


Soms heb je wel eens een verstopte afvoer. Dat kan variëren in een redelijk geringe, ik noem de wasbak, tot aan het echte
vieze werk van een riolering. Zo ook hier liep de boel al maanden niet echt lekker weg. Je gaat dan aan de slag met zo’n zuignap en pomp er eens wat mee. Of je werpt er een fles ontstopper in dat bruisend en kokend tekeer gaat zonder veel effect. Helaas moest ik buiten de boel openmaken en met een grote stalen veer eens fiks aan het wroeten. Geen werk voor mietjes onder ons en de minder heldhaftige zullen dit werkje gaarne uitbesteden. En toch krijg je soms de mooiste gedachten als je zo bezig bent.
Een ervan wil ik jullie niet onthouden en wel deze:
In ons geestelijk leven kunnen ook wel eens verstoppingen optreden. Misschien niet zo dat je direct merkt dat je natte voeten krijgt, maar toch loopt het niet lekker. Dan ga je misschien aan de slag met wat meer gebed en je werpt nog eens wat bijbelstudie door je kanaal, maar echt helpen doet het niet. Dat komt vaak omdat er ergens een prop van zonde in de weg zit. Iets dat langzaam maar zeker de boel is gaan verstoppen. God voelt ver weg, de kerkgang taant en hoe je ook bidt, het lijkt alsof de hemel van koper is. Is het daarom dat er soms dingen in ons leven gebeuren die pijn doen? Is het het doorsteken van ons geestelijk leven dat verstopt is geraakt?

Het is maar een gedachte, maar een ding weet ik zeker, er zijn fikste mensen voor nodig en geen watjes die aan de slag durven gaan met een verstopte rioolafvoer en net zulke lieden die de prop der zonde durven laten doorsteken….

4 opmerkingen:

  1. ik kan hier op amen zeggen...beter kon het niet geformulierd worden.

    ik spreek hier dat zondes in onze leven kunnen ook verstoppingen veroorzaken in onze wandel met Jesus

    maar helemaal rein leven ik denk dat niemand kan dat

    ik weet nog dat jaren zo probeerde om alles op regeltjes en wetjes te doen
    veel gebed..veel diensten veel vasten
    en was de moeilijkste tijd van me leven

    al heb ik wel de vruchten van gezien later
    wat ik wil zeggen zolang we bewust worden van
    wat we niet goed doen en kunnen bij God gaan
    en afhankelijk van zijn genade leven

    hij helpt ons want hij als geen ander overwon de zonde..maar we hebben het wel over God

    een krachtige blogje..bedankt peter
    ik moeste echt dit lezen

    groetjes uit een zonnige zondag uit arnhem

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Peter,
    Wat heb jij dit goed geschreven zeg. Zo mooi zoals je dit stukje over de riolering aan pakt om dit in te leiden.
    Super.
    Groetjes
    Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is een hele mooie vergelijking Peter en een waar woord!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.