dinsdag 2 april 2013

Koude maaltijd in verpleeghuis Gouwestein


Even naar verpleeghuis Gouwestein bij mijn moeder op bezoek. Het is bijna twee uur en moeder ligt op bed met het eten onaangeroerd
en koud op het daarvoor bestemde plankje. Ma is ontroerd want wil wel eten maar kan het zelf niet. Van binnen word ik weer bevestigd dat de zorg rammelt als het gebit van aan honderd jarige. Ik voer ma zelf de vla en de appelmoes. Het gemalen vlees dat eruit ziet als een koeienvlaai is steenkoud. De aardappelpuree idem en de groente ook. Dan komt de verpleging en ik bedank haar voor de goede zorg. “Oh dat heeft de stagiaire gedaan,” zeg ze. Altijd makkelijk om dit soort zaken af te kunnen schuiven. Ik denk:”zout op mens!”
1000maal excuses, ja hoor gooi maar in mijn pet.
Ik trek een blik cornedbeef open en ma eet het bijna geheel op. “Lekker,” zegt ze tussen de happen door. Hoezo uw moeder moet gemalen voedsel? Ja als je een mens plat in bed voert (als het al gebeurt) verslikt men zich. Zet haar dan even rechtop! Maar dat is blijkbaar teveel gevraagd. Ik geef ma nog vier repen mars toe die ze ook allemaal wegmaalt. Top die hedendaagse verzorging. Je zal er maar van afhankelijk zijn!
Soms ben ik diep van binnen zo teleurgesteld na alles wat ik de laatste maanden heb gezien in de zogenaamde verzorgingstehuizen dat ik wel kan janken….

4 opmerkingen:

  1. helaas laat het wat dat betreft veel te wensen over(de goede daar gelaten)er zijn ook schatten bij.z,on afdeling gaat en staat bij wie er de leiding hebben als die liefde voor hun werk uitstralen word dat meestal overgenomen,andersom helaas nog sneller.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet er alles van! Ik heb twee dochters in de zorg. Bij de één is alles dikke ellende en worden de mensen totaal niet geholpen. En zijn ze blij als mijn dochter werkt, want dan worden ze geholpen met alles! Heel triest! En bij mijn andere dochter is alles tip top in orde, wordt alles zo zorgvuldig mogelijk voor de mensen gezorgd op allerlei mogelijke manieren! Maar die bezuinigingen zijn een verschrikking en de mentaliteit tegenwoordig en vaak het management, dat is de boosdoener.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Verschrikkelijk Peter, dat je moeder dit mee moet maken. Zo diep triest hoe het er aan toe kan gaan in zorgcentra.
    Zou dit toch wel melden, want dit is te gek voor woorden, maar het is wel waar je naar toe gaat. Familie die moet zorgen dat ouders eten, of die nou tijd hebben of niet.
    Veel sterkte hiermee.
    Groetjes
    Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  4. verpleging is mensen dienen ..ik heb 3 jaar in een verpleeghuis in arnhem in de keuken gewerkt toch heb ik ook (ik was geen christen toen ) woorden gehad met een dame

    waarom kiezen mensen voor een beroep als ze toch geen liefde hebben voor mensen...waarom ouderen zo behandelen

    dat doen ze zeker niet met hun eigen ouders
    ik kan maar door gaan...maar de liefde is ver te zoeken
    deze dagen..in algemeen spreekt ik deze keer

    ze lacht en ze straalt ondanks dat ze niet alles meer kan herinneren...God zegen

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.