vrijdag 26 april 2013

Houdt de Heer enkel van orgelmuziek?


Ten eerste moet mij van het hart dat ik van mening ben dat er geen heilig instrument bestaat. Dat kan even slikken zijn voor
de “zware” christenen onder ons die menen dat de  Heer de uitvinder is van het pijporgel. Onnodig te zeggen dat dit instrument pas in later eeuwen de samenkomsten is gaan op leuken  en ooit met argusogen bekeken werd door de kerkgangers en onder geen beding ingezet mocht worden tijdens de erediensten. Niets is zo veranderlijk als de mens want nu is het kerkorgel nauwelijks meer weg te denken uit de diensten. De een vindt het geweldig mooi om te horen, de ander is wat minder enthousiast, hoe het ook zijn mag, het orgel is een blijvend instrument.
Er is zelfs een psalm zo verbasterd dat hij zingt: laten wij de Here loven met orgelspel en dat gaat zelfs mij te ver. Bijbelse instrumenten worden nu vaak met enige tegenzin verdragen in de kerk. De harp, de citer, de cimbalen, de fluit en andere snaarinstrumenten, ik mag ze ook gaarne horen. We moeten de duivel niet al de goede muziek gunnen en haar vanwege het instrument als werelds bestempelen…

P.s er is een nieuw blog open met meer van
mijn fotowerk onder deze link te vinden...

1 opmerking:

  1. bij ons in de kerk wordt ook gezorgd voor het ritme... En niet met een tamboerijn, want wij maken zoveel lawaai dat we een tamboerijn niet zouden horen...

    Gekheid.

    Loof de Heere mijn ziel, met alles wat in mij is Zijn Heilige Naam!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.