zondag 7 april 2013

Hom nog kuit


Vanmorgen een fijne dienst mogen beleven in de Sintjan gemeente. Het weer is minder koud en dus is het minder bibberig om twee
uur in een onverwarmde oude kerk te zitten. Ik sprak een tijd geleden met een voorganger die mij uit de doeken deed dat wij (de hervormden) de liefde opbrachten om ook de katholieken als christenen te zien.
Dat was misschien mooi van hem. Maar toen ik vanmorgen in de oude Sint-Janskerk zat, overviel mij wel de gedachte dat wij eerst de katholieken uit hun kerk hebben geknuppeld en deze vervolgens gejat, daarna in hun wijwaterbakjes hebben gewaterd, de beelden tot pulp hebben geslagen en de paus de zegen na hebben gegeven alvorens zover te komen, wat op zijn minst stof tot nadenken geeft.

Wat opviel naast een goede preek was gezang 82 uit het liedboek van kerken wat besluit met de woorden:  Zijn woorden zijn als honing en Zijn naam is als een vis.
Toen ene Truud Mesdag-Schuurman deze woorden opschreef was hij wel erg creatief. Bedoel dat Zijn naam is als een vis naar de ichthus zou verwijzen, maar mij moet van het hart dat een naam als een vis wel een beetje stinkt naar inlegkunde.
Als ik daar het spreekwoord: de vis begint te stinken bij de kop naast plaats, verwordt zo’n zin tot een bron van misverstanden….

2 opmerkingen:

  1. Hoi Peter,
    Heerlijk dat je gisteren een fijne dienst mocht beleven. En niet zo erg hebt hoeven bibberen.

    Heb ook een geweldige dienst gehad. Gisteren met mijn twee meiden naar Utrecht geweest. Was echt super.
    Hele wereldreis elke keer met de bus, maar dat heb ik er voor over.

    Fijne week weer toegewenst kanjer, en wel grappig hoe je ons weer op het denken zet.

    Groetjes
    Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha, Peter, wat een vreemde zin, in het liedboek. Fijn dat je een mooie dienst hebt gehad, en Wil ook al. Ik ben gisteravond naar de dienst geweest, ook een fijne dienst. Een erg nadenkertje hadden wij. Hoe kunnen mensen aan je zien dat je bij Jezus hoort?

    Een geweldige fijne dag toegewenst, Gods zonneschijn in jullie harten, de vrede en kracht van Jezus, en lieve groet, van mij, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.