woensdag 3 april 2013

Fouten in de bijbel


Ik ontmoette een jongeman die een opleiding theologie begonnen was en op mijn woorden dat ik de bijbel als het zuivere
woord van God zag, begon te glimlachen.
Zijn lach maakte dat er een paar haartjes overeind gingen staan ter hoogte van mijn nek en zijn woorden bevestigden waarom. Of ik niet wist dat de bijbel vol fouten stond? Wat leren ze die jongens in onze tijd op de theologische opleiding vroeg ik mij af?
“Neem nou bijvoorbeeld de haas die in het rijtje verboden dieren staat in lev 11, voor de joden een onrein dier omdat hij zijn voedsel herkauwt en dan het gedoe met hoeven/poten we kennen de teksten wel.” Aldus deze jongeman. Hij hernam met de vraag of ik we eens een haas zijn voedsel had zien herkauwen en keerde verzekerd van zijn behaalde succes zich van mij af, want iedereen weet dat een haas niet herkauwt. Een duidelijke fout in de bijbel volgens hem.

Maar ik tikte hem weer op de schouders en wees hem op zijn gebrekkige kennis van de natuur want wat blijkt: Hazen scheiden naast gewone uitwerpselen zachte vormloze bolletjes uit die essentiële vitaminen bevatten. Deze vreemde bolletjes ontstaan in de blinde darm. Daar worden vitaminen in tot stand gebracht die zonder deze voorvertering niet opgenomen kunnen worden door het hazenlichaam.
Om kort te gaan, laten we voorzichtig zijn met de gedachte dat de bijbel stomme fouten bevat, of nog liever, laat deze gedachte in het geheel niet toe, want uiteindelijk bleek de haas toch een herkauwer als hij deze bolletjes direct na het uitscheiden weet opeet en dus voor de tweede maal zijn voedsel kauwt.
De theoloog haalde zijn schouders op en liep van mij weg. 
Ik houd mijn hart vast als hij ooit dominee zal worden…

4 opmerkingen:

  1. De aanval op de Gemeente komt niet direct van buiten af, maar van binnen uit...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Whow Peter
    Wat geweldig hoe je deze student op zijn misser gewezen hebt.
    Ik wist dit niet eens. Dank je wel voor de wijze les.
    Groetjes
    Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ben mee eens met meneer appie

    maar ik ben aan het leren dingen te toetsen... we kunnen onze mening geven maar de geestelijke oorlog voering is juist in de kerk

    bij deze wou ik u sterkte wensen met u moeder met ook met u vader
    ik lees u blogjes maar soms zijn woorden te veel

    als je zelf het niet mee maakt

    een ding mijn man heeft net als u ontzettend van kleins af meegemaakt..als ik lees komen de verhalen van hem in me gedachten

    gelukkig geeft de heer ons mensen die wel van ons houden God is goed...groetjes uit arnhem voor jullie beiden

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De wetenschap achter de bijbel is zeker het lezen waard. Dat verklaard heel veel van die zogenaamde foutjes.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.