donderdag 25 april 2013

Een lamp voor je voeten


Het licht is een duidelijk beeld voor alles wat bij God hoort. De duisternis in niets anders dan de afwezigheid van licht en daarmee het ontbreken van de Heer zelf.

De kinderen Gods worden ook wel: kinderen des lichts genoemd. Een mooie tittel, dacht ik. Precies zoals een vuurtoren een oriëntatiepunt vormt voor allen op de vaak woeste zee van het leven, zo mogen kinderen Gods op de Here Jezus wijzen. Hij, de onvergankelijke, onvervangbare, onwankelbare en bovenal lichtbron van het leven zal ons de weg wijzen. Sterker nog: Hij is de weg!
Ik heb mensen ontmoet die meenden ook zo’n vuurtoren in het leven te zijn. Anderen dachten dat ze een heus baken van licht waren. De meeste onder ons zullen zich eerder identificeren met een lampje met minder ansi lumen, maar het wonderlijke van licht is haar opvallendheid. Ook al steek je het allerkleinste kaarsje aan in een donkere ruimte, overal is het zichtbaar. Wij behoeven geen groot licht te zijn. Er is één groot licht dat de dag vormt. Er zijn ontelbaar veel kleine lichtjes in de nacht aan de hemel en schepen oriënteren zich aan de hand van deze sterren.
Zullen we afspreken ons licht niet te verstoppen en klein maar fijn te stralen?

4 opmerkingen:

  1. Is goed, dat spreken we af Peter. Sinds ik nu ruim 1 jaar geleden tot geloof kwam loopt het hier steeds beter,nu geniet ik ECHT. Zonder nog ergens naar te zoeken. Ik vond nooit ergens echte rust, tot ik Gods licht ineens zag, ik was er altijd voorbij gelopen met mijn ogen dicht.

    Goed weekend gewenst voor jullie!

    Lieve groet,Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi logje Peter.
    Voelen we ons allemaal niet van tijd tot tijd een dovend kaarsje? Ja toch? Ik wel hoor. Als de Heer Zijn licht niet over ons schijnt, zijn we niet om aan te zien..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erg mooi Peter, maar ook een bemoedigend stukje om te lezen. Soms voel ik mij ook uitgeblust, maar altijd is weer het Licht van Jezus, wat nooit dooft. Hij geeft weer moed en kracht, en gaat mijn kleine kaarsje weer branden.
    En ik doe ook mee, mijn kleine lichtje te laten stralen, en al die kleine vlammetjes van ons samen bij elkaar, wordt één groot vuur. Tot eer en heerlijk van Hem, die ons heeft gekocht.
    Dank je wel Peter, soms heb je zo'n stukje net even nodig.

    Vaders liefde om jou heen Peter en ook Paula, en ieder, en lieve groeten van mij, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. "Ook al steek je het allerkleinste kaarsje aan in een donkere ruimte, overal is het zichtbaar."

    Spreekt voor zich maar ik vind het toch een sterk punt waar we ons vaak niet van bewust zijn. Deed me denken aan een zondagsschoolliedje 'jij in jouw klein hoekje en ik in het mijn', je kent het vast wel.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.