donderdag 4 april 2013

Dag mama.


Het is een vreemde gewaarwording als je  je dementerende moeder op bed eten voert. In gedachten ga je terug naar de dagen
dat zij jou voerde en dat jij degene was die gulzig het voedsel opat wat je in de mond werd gestopt. Ik keek naar haar mond en vroeg mij af hoe vaak ze mij er als kind mee gekust had? Ze keek naar mij op bij elke lepel appelmoes die ik haar voorhield. Even leken haar ogen op te lichten en een zelfde herinnering voor haar geestesoog aanwezig. Even leek het of ze besefte dat ik nu de “moeder” was en zij het kind.
Je mag dan een grote sterke vent zijn, maar dat doet je wat. Je beseft hoe kwetsbaar het leven is en soms lijkt het op de misselijk makende grap van een reus. Een nachtmerrie waaruit je slechts moet ontwaken om Goddankende te beseffen dat het slechts een nare droom was. Maar net als in een echte nachtmerrie kan je de deur naar het ontwaken niet vinden. Hoe je ook tast en zoekt, er blijkt geen deur te zijn. Of toch? Plotseling hoor ik de woorden van de Zoon van God die zegt:”Ik ben de deur.” Dan besef ik dat het leven geen speeltuin betreft. Eerder een doolhof waar we enkel door een helpende hand aan kunnen ontsnappen…

4 opmerkingen:

  1. Moeilijk Peter, en ergens ook wel heel ontroerend. Mooi beschreven man!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Peter,
    Die mooie herinnering die je voelt, jij eerst het kind en zij de mama en nu jij de "mama" en zij het kind. Zo sneu dat het soms zo loopt in het leven.
    En dan die mooie blik van haar, zal je wel even een knoop in de buik gegeven hebben
    Nachtmerrie, geen deur Jezus de deur... ja, dat is thuiskomen. Door die deur.
    Liefs Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De band die er is tussen een moeder en een kind, is een unieke band. Je hebt dit heel mooi beschreven Peter. Als de rollen omgedraaid worden, voelt dat heel onnatuurlijk aan......
    Het leven is vaak moeilijk en verwarrend en ik ben het helemaal met je eens dat je de helpende hand van Jezus nodig hebt, om heelhuids uit dit levensdoolhof te kunnen komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Soms is het ook fijn als iemand jou het werk uit handen neemt en je helpt met het zorgen voor je geliefden! Wat extra aandacht doet iedereen goed.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.