zondag 24 maart 2013

Weg met zwaar of licht...


Vandaag toch maar naar de Pauluskerk omdat daar in schril contrast met de Sint-Janskerk de kachel wel lekker brandt. Er deden twee meisjes belijdenis en ik genoot van de dienst. Oké ik blijf erbij dat de volwassendoop bijbels is en wil er niets aan afdoen. Toch zag ik in hun ogen de oprechtheid schitteren van deze vorm waarbij ze “ja” zeiden tegen Jezus. Weet je, ik heb zo het idee dat de vorm waarin wij onze overgave gieten niet zo heel erg van belang is. Het is de oprechtheid van onze keus om de Meester te volgen die de doorslag geeft.
Het is ook daarom dat Jezus zonder dat er een waterdoop in welke vorm ook aan te pas kwam, “Ja” tegen de misdadiger aan het Kruis naast Hem kon zeggen.
Jezus zoekt niet naar vormen maar naar oprechtheid.
Het was deze oprechtheid die mij tegemoet kwam in al haar heerlijkheid toen ik de twee meisjes zag neerknielen en ik besefte dat Jezus groter is dan al onze vormen bij elkaar. Hij neemt ons als we zijn.
Zullen wij dat ook leren doen bij elkaar. Ook al zijn er verschillen in doop of belijdenis? Dat we elkaar in Christus aanvaarden als kinderen Gods. Weg met kreten als:”Zwaar, licht of heel licht.” Dat zijn slechts menselijke maatstaven die enkel het gevoel van ijdelheid voeden…

8 opmerkingen:

  1. "Jezus zoekt niet naar vormen maar naar oprechtheid." -- Wat heerlijk om dit weer eens te lezen. Kan er zó naar verlangen om op die manier Gemeenschap te hebben!
    Wijze woorden Peter waar ik enkel amen op kan zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De Here God ziet ons niet in hokjes. In ieder geval niet in de hokjes die wij hebben gecreëerd. Ja zeggen tegen Hem....daar gaat het om.
    Grts Irene

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En zo is het Peter. Het maakt ook niks uit in welke vorm wij onze liefde voor de Heer gieten. Het belangrijkste is dat wij Hem liefhebben en Hem willen volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. de belijdenis lijkt mij dan ook een prachtig iets. Ik ken het niet uit eigen ervaring, maar heb wel eens gehoord dat de belijdenis een soort 'overhoring' was over wat de jeugd op de catechisatie had geleerd. Als dat zó is, dan is het wel jammer. Maar als belijdenis betekent 'uitkomen voor je geloof in de Heer Jezus Christus' laat het dan feest zijn!

    (Oh ja, ik ben nogal aan de zware kant, hoewel anderen mij misschien 'heel licht' noemen....)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je hebt het heel mooi verwoord en we willen het allemaal denk ik wel ,maar als het morgen maandag is en we komen die (andere) tegen zijn we het dan al niet vergeten en zeggen we dan niet makkelijk,laat hij of zij ,die eerste stap nemen om dichter naar elkaar te groeien.?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben het met jou Peter en de anderen helemaal eens. En zo zou het toch moeten zijn. Iedereen die onze Here Jezus heeft aangenomen hoort bij het grote gezin van God de Vader doormiddel van Jezus. En iedereen heeft zijn/haar eigen weg te gaan met Hem. En zo wandelen en soms worstelen we samen op die ene WEG, JEZUS.
    Persoonlijk maar ook samen. Die grote schare uit Openbaring, dat zijn wij, met heel veel anderen.

    Lieve groeten voor jou en Paula, en jullie allemaal, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.