maandag 18 maart 2013

Waar moet een homoseksueel mens heen met zijn zonden?


Omdat iemand het ter sprake bracht op een ander logje even wat aandacht voor deze afwijking.
Ik besef dat niet iedereen mij het woord “afwijking” in dank zal afnemen omdat men ons maar wat graag wil doen geloven dat er met iemand die homoseksuele gevoelens heeft niets mis is. Maar dat is je kop in het mulle zand steken omdat als iedereen homoseksueel zou zijn, het mensdom binnen een generatie uit zou zijn gestorven.
Genoeg pittige bijbelteksten te vinden om mensen die zo zijn, neer te knuppelen. Er is zoveel over te zeggen en het wijst zo lekker van je af op het moment dat men het heeft over “die mensen”.
Die kant wil ik niet op. Ik heb namelijk genoeg aan mijn eigen afwijkingen, zonden en zwakheden en wens niet te wijzen naar deze mensen.
Wat ik wel wil is de vraag voorleggen of de Here Jezus ook voor de homoseksuele medemens is gestorven of dat Zijn offer alleen de heteroseksuele mens betreft? Ik proef namelijk dat er een denken bestaat dat de homoseksueel wel in de kerk mag komen, maar lid worden of nog (erger?) belijdend lid, neen, dat is voor zulk een mensen ondenkbaar. Is dit wel helemaal eerlijk? 

9 opmerkingen:

  1. Daar snij je weer een pittig onderwerpje aan. In zijn algemeenheid zou ik zeggen dat onze Heer voor alle mensen gestorven is. Ieder mens draagt zijn eigen zonden last mee. Die van zichzelf vergelijken met die van een ander is hypocriet. Voor wij met ons moraliserende vingertje wijzen moeten wij ons bedenken, dat wanneer we één van de geboden niet naleven er gewoon al een potje van maken. Ik denk dat het antwoord te vinden is in het beseffen van je zonden en ze te belijden aan onze Heer in gebed. Die zal ons uiteindelijke meten en wegen. Laten wij mensen de meetlat maar snel opbergen.
    Grts Irene

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Peter leg mij nu eens uit wat dit betekend: "Wie zijn overtredingen bedekt, zal niet voorspoedig zijn; maar wie ze belijdt en nalaat, die vindt ontferming." Spreuken 28:13.

    En.... is homoseksualiteit op grond van de Bijbel een zonden of niet?

    Groeten Jan.

    P.S ik zeg er maar weer bij dat ik niet zal oordelen over je antwoord maar hoe jij als christen dit zie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weet je Jan, degelijke mensen hebben het vaak erg moeilijk binnen de kerk. Alle afwijkingen worden gezien als: wat rot nou. Maar een homo is vaak iemand die smerig is. Er is weinig begrip voor hen die met deze afwijking geboren worden. We leven in een gebroken wereld waarin de meest vreemde afwijkingen voorkomen. Ik weet dat het verleidelijk is om te gaan roepen dat Homoseksueel gedrag zonde is.
    Makkelijk uit te spreken woorden als niet homoseksueel zijnde. Ik voor mij waag mij niet eens aan de gedachte en sterker nog, ik kom er niet aan toe om over een anders zonden te praten. Ik heb zo genoeg aan mijzelf als ik eerlijk ben. Toch meen ik dat Jezus niemand afwijst. En daar prijs ik mij zo gelukkig om. Omdat ik ook een smeerlap ben diep van binnen. Jij ook Jan?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eens Peter ik ben net zo ook een smeerlap. Als ik mijn bloed mooie buurvrouw voorbij zie gaan denk ik… &%^#..()(+%…..)…. maar dan zeg ik, net als jij hier op je weblog wel eens gezegd hebt: ‘oude mens terug in je hok’. Dit is naar mijn interpretatie de overeenkomstig van de tekst die ik aanhaalde uit Spreuken 28:13. Mijn vraag is moet een homoseksuelen dat dan ook zeggen? Bij de orthodoxen is dit geen vraag maar een volmondig ja en dan komt het bekende sodom en gomorra. Ik ben het met je eens dat Jezus niemand afwijst maar als je zonde aan de hand houd toch wel denk ik. Dan komen we weer bij de vraag is praktiserend homoseksualiteit zonde of niet. Goed daar komen we denk ik niet uit en ik vind het ook voor die gasten verschrikkelijk moeilijk. De man die ik noemde in de Sintjans gemeente is mij door en door bekent. Toen hij nog voor mij in de Ger.Gem. zat is aan hem door de kerkenraad gevraag of hij zijn homo praxis wilde laten. Dat wilde (kon?) hij niet, is scheiden van zijn vrouw (had ook kinderen) en is samen gaan wonen met een man die mem lief was en is als lid aangenomen bij de Sintjans gemeente. Oordelen mogen we niet dat laten we aan God over maar dat deze man een verloren mens is is voor de Ger.Gem. geen twijfel. Tja tja het is wat. Twee christelijke kerken met een gelijk aantal leden en er zo verschild over denken.
    Gr. Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit is lastig omdat de grote hamvraag in dit alles is: Is een homoseksueel iemand met een afwijking (aangeboren) of is het een een pervers mens die zijn zonden kan laten? Ik pak even de heteroseksueel bij de kop (ook zo aangeboren) en vraag mij dan hardop af of wij deze geaardheid kunnen nalaten? Het antwoord is volmondig neen. Is het dan eerlijk om te menen dat de homo zijn geaardheid maar moet vergeten en dan kan hij pas lid worden van de kerk? Als ik de bijbel goed lees dan gaat het over mensen die hun eigen (vroegere) geaardheid (hun hetero zijn) in perversie hebben omgewisseld voor een tegennatuurlijke (homoseksuele). Maar kunnen wij zulks ook stellen van de mens die geboren wordt met deze afwijking? Is het dan niet een beetje eisen dat een mens die zonder benen geboren wordt, de marathon laten lopen?

    En dan, ik wist niet dat jij een bloedmooie buurvrouw had en waarom zeg je mij dat nu pas?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Onze dochter is lesbi. Ik wil je wel vertellen hoe wij er over denken, met 'gevaar' van het beschermen van eigen kind.
    Onze dochter weet zich absoluut zeker een kind van God. Zij ziet haar anderszijn niet als door God geschapen, maar als een gevolg van de zondeval, net als dat ze autisme heeft trouwens.
    Ze weet dat Jeuzs haar Verlosser is, maar ze weet ook dat Jezus een relatie met een meisje niet goedkeurt. Dit uit bijbelteksten en vanwege de rust die ze zelf ervaart nu ze hierover een standpunt heeft ingenomen. Kijk maar eens op onze blog, over hoe wij deze verwerking aangaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Weet je, het is zo gemakkelijk om te zeggen:"Jij mag geen relatie met een meisje." Maar probeer nu onze eigen natuur eens tegen te houden! Dat lukt toch ook niet? Hoe kan ik tegen iemand die zo geboren is zeggen dat ze tegen alles wat ze voelt en naar verlangt in moet gaan? Heeft ze dan geen recht op een beetje warmte, een arm om haar heen en een uitlaatklep voor haar seksuele gevoelens? Moeten we dan maar zeggen:"Ga maar naar Jezus." Ik weet dat alle afwijkingen ziekten en de dood door de zondeval komen. Maar ik zeg toch ook niet tegen een blinde:"Lees je bijbel elke dag!" Soms moeten we roeien met de riemen die we hebben en als een mens zo geboren wordt in deze in zonde gevallen wereld dan zeg ik enkel:"Zoek iemand waar je van houdt en houdt het daar ook bij." Maak er geen dolle boel van als roze zaterdag of dergelijk gedoe.
    Veder wens ik haar alle geluk van het leven toe, waar ook wij (de hetero's ) naar verlangen. Ik vind het not done om te stellen dat iemand met homoseksuele gevoelens daar maar geen aandacht aan moet schenken. Ik geloof dat zulks niet mogelijk is. Net zomin als ik als hetero mijn gevoelens voor de vrouw weg kan stoppen...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. P.s misschien wel handig als je je bloggegevens ook achterlaat met adres...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Laten we een grote les leren uit het katholieke verleden van veel priesters die hun seksuele gevoelens ook moesten onderdrukken vanwege het celibaat. Wat daar uiteindelijk voor schandelijke zaken van zijn gekomen horen we nu dagelijks in de media. Seksuele gevoelens, tedere gevoelen, verliefdheid, laten zich tot zover onderdrukken tot het uiteindelijk verwrongen weer aan de oppervlakte komt met alle schadelijke gevolgen van dien. We zijn niet allemaal Paulussen die de kunst van het ongehuwd zijn als gave lijkt te hebben meegekregen. Gelukkig maar, anders was het mensdom 2000 jaar geleden al uitgestorven...

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.