zaterdag 30 maart 2013

Schijnheilig


Soms krijg ik het verwijt van zekere mensen dat ik dingen die fout gaan in de kerk of het algemene christelijk leven, openbaar in plaats van ze te bedekken.
Men verwijt me dan, met zure mond dat je als schrijver/weblogger enkel over zaken moet schrijven die posities zijn. Al het andere brengt schade aan Gods koninkrijk, zo is de gedachte.
Ik ben van mening dat niets menselijks ons christenen vreemd is en dat wij er juist goed aan doen openheid te geven als het gaat om ons falen. We zijn namelijk niet beter of heiliger dan de niet christenen, we zijn slechts vergeven zondaars.
Ik voor mij meen dat de drempel voor niet christenen als ze zien hoe ook wij dagelijks falen, enkel lager wordt om tot dezelfde Heer te gaan als jij en ik gaan.
Ik meen dat wij niet alleen onze mooie kant moeten willen laten zien, maar juist ons falen.
Het is daarom dat de bijbel vol verhalen staat over mensen die er een zooitje van maakten.
Overspel, moord, hoererij, leugens, onrecht, vloekers en veel meer. De bijbel is geen boek dat dingen bedekt, maar die blootlegt tot op het merg. Het is geen boek van mensen die het zo geweldig doen, maar een boek vol zondaars waarvan God laat zien dat Hij ondanks alles vreselijk van hen houdt.
Wil ik daarmee zeggen dat wij dus alles maar moeten openbaren aan de wereld? Neen zeker niet! Er zijn zaken die we veel beter met rust kunnen laten. Maar in de meeste gevallen is het veel te kort door de bocht als mensen menen dat wij kinderen Gods de schijn van het heil in ons leven hoog moeten zien te houden. Zoiets noemen wij in de volksmond terecht: schijnheilig…

4 opmerkingen:

  1. Zo is het helemaal Peter. De Bijbel staat vol zondaren en idioten als jij en ik.. ;) Serieus; ons leven moet een leesbare brief zijn, niet? Anderen (niet-christenen maar ook christenen) zouden jaloers moeten worden. Christen-zijn gaat niet zozeer over "positivisme" dacht ik, maar om een waardig volgen van Hem, die alle schuld en zonden op ons nam. Da's andere koek... En ach, vroeg of laat zul je om je eerlijkheid 'ontvriend' worden, maar ach.. Als alle kritiek en openheid uit Paulus' brieven werden gescheurd houden we amper de helft over..
    -Gezegende Paasdagen gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amen Hans jij ook heel goede dagen en hoe is het met je verhuizing dan?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mensen zullen altijd commentaar geven hoe goed we het ook proberen te doen..ik spreekt voormezelf..ik bent gewoon mezelf De heer heeft ons allemaal verschillend gemaakt...en uit ervaring weet ik we kunnen niet mensen veranderen maar als we dingen in hun zien voor ze bidden...meer niet en vooral niet op alles reageren

    de vrede en harmonie proberen te houden..(ik spreek voor mij)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.