vrijdag 15 maart 2013

Inschrijven


De Hervormde kerk wil ons inschrijven als belijdend lid. Daar zijn we blij mee omdat wij menen dat onze volwassendoop en de belijdenis die daaraan vooraf ging een heel bijbelse gang van zaken is. Het samen op weg gevoel wordt hierdoor wat ons betreft in ieder geval verstrekt en veel “kerken” kunnen wat dat betreft een voorbeeld nemen aan de houding van de Sintjans gemeente. Men stelt niet het sacrament maar de wezenlijke grond voor ons één zijn in Christus op de eerste plaats. Niet de verschillen in doop en belijdenis, maar de eenheid op grond van de overgave aan de Heer.
En hoe waar is dit! Op het moment van knielen voor de Meester (sprak een wijs mens ooit) zijn onze schouder even hoog. Volwassen of als kind gedoopt. Belijdenis gedaan hebbende op later leeftijd of tijdens de volwassendoop, het is als wij neerknielen niet meer van belang. Enkel het geloofsvertrouwen in Hem die al onze zonden droeg is wat overblijft. 

10 opmerkingen:

  1. Hoi, helemaal mee eens, mooi stukje.

    Groeten van Marijke ( ook PKN lid)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Peter,
    Ik heb toch een vraag hierover. Waarom is het zo belangrijk voor iemand om ingeschreven te worden bij een kerk genootschap?
    Ik kan namelijk in de bijbel daar niks over terug vinden!
    Mensen kwamen tot bekering en sloten zich aan, waar staat dan dat je lid moet worden?
    Sorry misschien voor deze vraag, maar dit is iets wat mij namelijk wel bezig houdt en al lange tijd.
    Wij zijn toen tot bekering gekomen bij een evangelie gemeente en daar werd nooit gesproken over een lidmaatschap. En toen we daar weg gingen en bij een andere pinkster gemeente kwamen ook niet. Weer bij een andere gemeente moesten we een soort cursus volgen en daarna besluiten of je lid wilde worden....
    Ja ik snap dat dus niet.
    Waarom wordt dat zo belangrijk gevonden. Je hoort toch bij God? Je bent Zijn kind volgt Jezus en waarom dan lid zijn van een kerkgenootschap.
    Groetjes Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel goede vraag wil en terecht want ik meen dat je volkomen gelijk hebt in wat je schrijft. De reden wordt gevonden in het avondmaal. Niet belijdenis gedaan hebbende leden kunnen daar eigenlijk niet geheel en al vrij gebruik van maken. Men kan dat bedenkelijk vinden maar er zit ook een andere kant aan, namelijk dat iedereen maar aangaat en hiermede zich dus een oordeel aan eet en drinkt....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Peter,
      Dank je wel voor je reactie. En toch heb ik daar mijn bedenkingen bij. Jij als Christen hebt tenslotte een eigen verantwoording. Ik zou niet mee doen aan een avondmaal wanneer ik zeker weet dat ik mij daarmede een oordeel aan eet en drink. Eerst zorgen dat de dingen die hiermede te maken hebben beleden zijn. Eert wanneer je iets tegen iemand hebt, dit oplossen met die iemand. Je kan belijdenis gedaan hebben in een gemeente maar er maar op los leven en je van God nog gebod aantrekken. Dan drink of eet je je toch ook een oordeel aan? Sorry als dit stomme opmerkingen zijn hoor.

      Verwijderen
  4. Het is ook geen garantie maar een tasten naar elkander. Heb het wel meegemaakt dat ik hand in hand stond met een stel dat net in overspel met elkander het bed gedeeld hadden. Dat voelt ook niet goed. Bedenkingen blijven, men krijgt het nooit waterdicht.

    Daarnaast hebben wij voor deze (noem het ) kerk gekozen en dan vind ik mij in Paulus woorden dat wij ons dienen te schikken en niet zozeer andersom.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Peter, respect voor je achterliggende gedachte.
      Lieve groetjes
      Wil

      Verwijderen
  5. Hoi Peter,
    Voor mij een bewijs dat de Sintjans gemeente meer en meer toe groeit naar een vrijzinnige gemeente. Enkele jaren geleden schreven ze een praktiserend homo stel in als belijden lid en lieten ze toe aan het avondmaal en nu willen ze jou inschrijven als lid zonder belijdenis. Let wel Peter dit is geen oordeel van mij over deze gemeente maar wel een constatering dat zij van standpunt wijzigen. De starheid (orthodoxie) die ze 15 jaar geleden nog hadden verdwijnt. Ik weet wel dat ouderen in die gemeente daarvoor willen vertrekken. Wat voor jou tot blijdschap is (tenminste dat denk ik) is voor ander een droefheid. Ik vind dit wel heftig.
    Groeten Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zonder belijdenis inschrijven? Lees ik nu tussen de letters door dat jij van mening bent dat Paula en ik bij onze bijbelse volwassendoop en belijdenis dus geen belijdenis hebben gedaan Jan? Dan heeft de Here Jezus, of zo de ouderen graag lezen: Den HEERE JEZUS zelf ook nooit belijdenis gedaan want wij zijn Hem slechts nagevolgd. Meen dat dit de bijbelse opdracht betrof!
    De wijze waarop wij gedoopt zijn op grond van onze belijdenis, is precies zoals de bijbel leert, verbeter mij als jij het anders leest. Derhalve zie ik in deze hele ontwikkeling geen vrijzinnigheid doch een stap in de richting van ruimte voor hen die de bijbelse doop en belijdenis aanhangen. Daarnaast proef ik ook ruimte voor de kerkelijke traditie, normen en waarden. Wat de homo's betreft: Prijst de Heer dat deze mensen ook een plekje hebben gevonden om met hun zonden heen te gaan....Waarom zou de homoseksuele mens geen ruimte krijgen om tot Jezus te naderen? Als oudere mensen daarom uit de kerk weglopen, zegt dat veel over hun kijk op waarvoor Jezus kwam.Kwam Hij dan alleen voor de hetero's of voor alle mensen?
    Als er al sprake is van enige droefheid dan kan dat toch enkel bij de gratie bestaan van mensen die krampachtig vasthouden aan regels van mensen, meer dan aan de ruimte van Gods Geest...

    Een andere vraag: Heb jij nu al een gemeente gevonden waar je je hebt laten inschijven of zijn ze nog allen te licht bevonden in je ogen?
    Een groet

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nee nee wat jij tussen de regels van mijn schrijven leest is onjuist. Ik heb alleen geconstateerd dat de Sintjans gemeente in Gouda van oude standpunten afstapt in de richting van vrijzinnigheid. Dat is alles. Onder vrijzinnig hervormd versta ik dit: http://www.kerkzoeker.nl/vrijzinnighervormden.html

    Nogmaals geef ik er geen oordeel over of het goed, fout of ergens tussen in zou zijn en dat doe ik ook niet over jou mening van belijdenis doen. Wel constateer ik dat veel wat je neerschrijft hier in je weblog ‘vrijzinnig hervormd’ is en dat is prima.

    Nee Peter ik heb geen gemeente gevonden waar ik mij laat inschrijven. Waar ik mijn erg tot aangetrokken voel is de hervormde wijkgemeente Maranathakerk een kerk in de wijk Hillesluis in Rotterdam-Zuid waar mijn zoon lid van is en dat komt door onze achtergrond die totaal anders is als die van jullie.

    Groeten van Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Meen dat je toch wel degelijk scheef: Nu laten ze jou toe zonder belijdenis. En dat is dus onjuist Jan. Ik (en Paula) hebben op de bijbelse wijze belijdenis gedaan en zijn op de bijbelse wijze (zoals Jezus) gedoopt. Je woorden snijden derhalve dus weinig hout.

    Fijn te horen dat je een kerk/ gemeente hebt gevonden maar dat is dan wel een eindje rijden elke zondag. Onze kerkelijke achtergrond doet mij niet zo heel veel. Ik erken eigenlijk maar EEN achtergrond of beter nog, wortel en dat is de Here Jezus zelf.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.