vrijdag 8 maart 2013

En dan fijn naar de kerk


Ik hoorde via een kennis dat er op Ouderkerk a/d IJssel op het folderen van de alfacursus elf mensen zich hadden aangemeld en dat is veel, dacht ik.
Zal het afnemen van de financiële voorspoed al een duit in het zakje doen dat mensen weer open beginnen te staan voor iets wat veel belangrijker is?
Ik hoop het want het geloof in onze Here Jezus is oneindig veel belangrijker dan welke aardse zegen dan ook.
Wat wel te denken geeft  is het geluid dat er zes mensen bijzitten die nooit in de kerk zijn geweest. Te denken in die zin dat het op zo’n alfacursus: gezellig, sfeervol, besloten, liefdevol, aandachtsvol, samenhorig, blij en bovenal in een huiselijke sfeer beleefd wordt.
Komt men dan voor het eerst de kerk binnen, dan moet mij van het hart dat dit een redelijke kater teweeg kan brengen. De afstandelijkheid, de gereserveerdheid, de kilheid, de bekekenheid, etc, is een echte afknapper want helaas is de kerk geen alfakring in het groot. Het is heel vaak verworden tot een koude afgepaste bedoening. Waar is het zo mis gegaan? Zouden we daar nou niet eerst eens aan moeten werken met elkaar, voordat we weer eens verder gaan met bijbelkennis vergaren in de zondagmorgenpreek die we de andere dag al weer vergeten zijn? 

8 opmerkingen:

  1. Zie ik daar nou een heilige op de kansel?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zie je goed en ja,daar kreeg ik een brief over van de betreffende vrouw. Deze vrouw zie ik graag, ik ben dan zo blij dat het de mijne niet is...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. je mag toch zonder toga of stropdas niet op de kansel???
    En al HELEMAAL niet lachen!!

    V oei!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neen was FOUT met hoofdletters en volgens de dame die schapen houdt, ging ik nu zeker ter helle. Welaan altijd fijn een bemoedigend woord te horen, dat doet je weer echt de das om...

      Verwijderen
  4. Hoe kun je de man vertrouwen, die zijn eigen broek niet eens vertrouwd.....(drager van bretels!) heb ik eens horen zeggen in een film (once upon a time in the west...als ik me niet vergis) Misschien dan toch meer een heilig boontje....;-) .
    En wat die alpha betreft, daar pleeg ik me ook in te mengen en het is dan inderdaad een probleem om een gemeente te vinden waar je je thuis voelt. Ook zijn er bij ons die vanuit de wat 'zwaardere' gezindten meedoen, die vervolgens argwanend worden bekeken door enkele mede broeders/zusters. Zij hebben zich toch gemengd met het 'lichtere' volkje.
    Er valt nog heel wat te sleutelen aan onze aardse kerk.
    Goed weekend.
    Grts Irene

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie film uit de oude doos, haha. Ik vertrouw mijn broek ook geheel niet nee. Mannen!!! Deden maar meer aan bretels het is een remming op overspelige zwakke momenten en ik raad iedere man die tot geloof komt dan ook aan om op die plek te beginnen de boel ehh hoog te houden...

      Verwijderen
  5. Via de alphacursus ben ik het geloof 'ingerold'om het zo maar te zeggen. Helaas moest ik wel naar een andere plaats omdat hier in het dorp de belangstelling errug klein was. Twee personen...vandaar dat ie hier niet doorging vorig jaar. Dit jaar wéér niet want er had zich nu maar 1 persoon gemeld. Maar zodoende ben ik wel hier op zoek gegaan naar de kerk waar ik me het beste thuis voelde en dat bleek uiteindelijk een goede keuze want er zijn veel attente mensen, belangstellend...maar ja, uiteraard ook afstandelijke mensen.Denk dat dat overal wel zo zal zijn.Voor mij was het dus geen afknapper om hier terecht te komen. Ik denk dat je zelf ook wel je aansluiting moet zoeken hoor, anders laten veel mensen je links liggen waarschijnlijk. Heb er zelf dus wel vrij actief aan bijgedragen om in de kring te komen. En ja, alleen op zondag en verder niet daar heb je niets aan inderdaad, dat schiet niet op.

    Goed weekend!

    Groet,Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wist niet dat het fout was om op de preekstoel te klimmen? Als ik er kans toe zie doe ik ook ff hoor;)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.