maandag 25 maart 2013

Echte zusters en broeders

Ondanks dat ik meen dat de zorg in Nederland nog altijd vrij goed is, moet mij van het hart dat de maat gestaag neerwaarts wordt bijgesteld.
Ik heb zowel bij mijn schoonvader, als bij mijn eigen moeder geconstateerd dat er weinigen zijn die in de verpleeghuizen vanuit hun hart werken.
Voor velen is het een baan als elk ander en dat zou het eigenlijk niet moeten zijn, me dunkt.
De termen: zuster of broeder komen uit het tijdperk dat de basis om in de zorg te gaan werken nog zijn wortels had in het christelijk geloof.
Wellicht is het ontbreken van die basis waardoor ik op lijk te merken dat de zorg niet meer is wat hij ooit was. Alles wat wij vanuit ons hart doen, doen wij in zekere zin ook uit liefde tot de Schepper en Zijn schepsel. Het is datgene waar het misschien wel mank gaat in de zorg. Misschien vergis ik mij, maar wat ik tot nog aan toe heb mogen zien bij mijn schoonvader en eigen moeder, raak ik niet echt van onder de indruk. Ik noem enkel het gebit van mijn moeder dat nooit of te nimmer door de “zusters” schoon wordt gemaakt. Waar is de tijd gebleven dat het kleine beetje extra automatisch gegeven werd? Onnodig te vermelden dat er onder de zusters heus echte lieverds zitten, maar je moet ze steeds vaker zoeken met een lampje... 

3 opmerkingen:

  1. Je hebt helemaal gelijk: de basis is weg: Gods liefde. Nu rest nog eigenliefde.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "...De termen: zuster of broeder komen uit het tijdperk dat de basis om in de zorg te gaan werken nog zijn wortels had in het christelijk geloof."


    Nooit bij stil gestaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kreeg net een of ander raar Google Frame toen ik op Publiceren drukte, nog 1 keer proberen.

    Ik denk dat er ook wel een deel schuld bij de huidige maatschappij ligt die zoveel tijdsdruk heeft gecreëerd dat veel verplegers de moed hebben opgegeven om dat beetje extra aandacht te geven. Gelukkig zijn er nog die het vanuit hun hart doen en net dat beetje extra aandacht blijven schenken; chapeau voor hen!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.