zaterdag 23 maart 2013

De verwarring


Ik stuit regelmatig op een denken dat uitgaat van de gedachte dat alles wat ons overkomt uit Gods hand tot ons komt.
Een logische gedachte als wij er vanuit gaan dat God alles bestuurt maar is dat ook zo?
Is het Gods hand die u ziek maakt?
Die het kindje in de baarmoeder laat sterven?
Welke u treft bij tegenslag in het leven?
Die al het lijden over ons brengt?

Onnodig te melden dat er in de bijbel teksten te vinden zijn, waarin we wellicht enige grond vinden voor deze gedachten. Maar is daarmee dan alles gezegd?
Voor mij meen ik dat als we naar de Here Jezus kijken, wij een redelijk beeld krijgen van hoe God is.
Bracht Hij lijden of verlossing van lijden?
Maakte Hij mensen ziek of genas Hij hen juist?

Ik meen dat God het lijden in uw leven altijd zal ombuigen om er godsvrucht uit te laten ontspruiten.
Maar laten we nu wel oppassen om de gedachte wortel te laten schieten dat lijden altijd uit Gods hand tot ons komt.

Zo ontstaan de vreemde kreten die ik wel hoor en klinken als:”God maakte mij ziek omdat ik iets moest leren.
God liet mijn kindje sterven om mij iets duidelijk te maken.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik God zo niet echt ken. Het ligt in mijn beleving als het om lijden gaat vaak wat gecompliceerder dan de optelsom van God en Zijn wil tezamen. Ik denk dat het veel moeilijker is om de gedachte toe te laten dat ons soms dingen overkomen omdat we nou eenmaal in een gebroken wereld leven. Toch vind ik die gedachte minder provocerend dan alles wat ons overkomt in Gods schoenen te schuiven.
Er bestaat namelijk ook zoiets als het kwaad, de duivel en een leger aan demonische invloeden die als brullende leeuwen rondgaan. Laten we dus voorzichtig zijn om het lijden altijd als zijnde van God komende te zien. Hij weet er wel van, maar of Hij altijd de aanstuurder is, blijft de vraag….

3 opmerkingen:

  1. Hij laat alle dingen medewerken ten goede voor hen die Hem liefhebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja dat is zo’n bekende kreet die mensen vaak lanceren als lijden (meestal) het leven van anderen treft.
    Ik ken een man wier drie kinderen en een broer omkwamen in een ongeluk.
    Zijn leven was kapot, stuk, aan brokken. Nooit kwam hij er meer echt bovenop. Hij leerde leven met de vragen en de pijn. Geen idee wat dat “goede” in die zin is. Misschien kan meneer of mevrouw anoniem daar een bijbeltekst bij vinden, ik hoor hem graag of nog beter, ik geen je op verzoek het adres van die man, misschien kan jij hem troosten met de door jou aangehaalde tekst…

    BeantwoordenVerwijderen
  3. We leven inderdaad in een gebroken en mislukte wereld, om het maar even simpel te zeggen. Wat zal het een feest zijn als we de wereld straks mogen zien zoals hij bedoeld is. De weg daar naartoe is opengebroken door onze Heer. Het klinkt nu of ik elke dag, zonder vragen, dit beleef. Vragen blijven er altijd. Gelukkig zie ik toch telkens door de kieren van dit aardse bestaan het geweldige uitzicht dat ons te wachten staat.
    Grts Irene

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.