donderdag 21 maart 2013

Aftreksels en andere dogma’s


Ik raakte in gesprek met iemand die vond dat de catechismus een zuivere weergave vormden van Gods bedoelingen. “Bijbelvast en Bijbelzuiver.” Zo noemde hij het.

Nou wil ik niemand beledigen maar ik lees nergens in Gods woord dat de bijbel nog een aanvulling zou krijgen die gelijkwaardige zeggenschap heeft met de heilige schrift. Sterker nog, er staat dat wie aan het boek der boeken toevoegt streng gestraft zal worden. Ik weet niet of wij dit zo moeten interpreteren, maar wat ik wel weet is dat ik te vaak hoor zeggen:”Lees de catechismus maar eens na.” Daar zit de pijn. Voor mij is de Heidelbergse catechismus niet meer dan een poging van de mens om in een aantal regels Gods bedoelingen samen te vatten. Onnodig dat dit, ondanks de goede bedoelingen, van een geheel andere orde is dan de bijbel zelf.
De bijbel is gezaghebbend en dat is de catechismus zeker niet. Laten we dat wel voor ogen houden, opdat de grond voor onze eenheid slechts gevonden wordt in het vleesgeworden Woord en niet in de vleesgeworden catechismus, wat op zijn best een uitleg van mensen is. Toe, laten we er ook niet meer van maken want het doet zo af aan de waardigheid van de bijbel Gods woord....

4 opmerkingen:

  1. Hallo Peter, heidelbergsche catechismus, ik wist nooit wat dat was. Een klein jaar geleden heb ik er eens naar gevraagd, toen kreeg ik een beetje een idee wat het inhoud. Maar, ik moet eerlijk zeggen, ik was het ook snel weer kwijt.
    Wat mij opviel, is dat God Geest nooit kan werken in de mens, als men vasthoud aan mooie menselijke dogma's, beredeneringen.
    Ben het zo helemaal met jou eens, het is de gekruisigde/opgestane Here Jezus, vandaar uit moet men gaan leven.
    Jezus wil het persoonlijk in de mens brengen, door de Heilige Geest. En niet via leringen van mensen zelf, hoe goed het ook moge lijken.
    HIJ heeft geen vervangende leer of regels nodig, en wij gelovigen in de Here Jezus ook niet.
    Wij hebben HEM zelf nodig.

    Gods Woord en de Heilige Geest is wat ons kan laten zien, hoe we moeten leven, wat er van ons gevraagd wordt, hoe we met elkaar moeten omgaan. Het is Jezus zelf die ons inzage geeft in Zijn/Gods Woord. Een betere en veiligere uitleg is er niet.
    Maar zodra mensen het in gaan vullen, moeten we daar heel voorzichtig in zijn.
    Maar ja, zo zie en ervaar ik dat zelf.

    Gods Zegen Peter ook voor Paula, en lieve groet van mij, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kom zoals je weet ook niet uit de kringen waar men catechismus bezigt. Men had eigen leerstukken die ook fundeerde op wat mensen meenden over de bijbel en wat waar is en hoe je dat moest zien. Ik voor mij erken geen enkel door de mensen geschreven geschrift als ook maar in de verste verten gezaghebbend en verbaas mij tot op de dag van vandaag dat er in de gevestigde orde zo dikwijls mee gedweept wordt. Als we dan al dwepen met een geschrift, laten we dan direct het fundament onder ons geestelijk leven vastgrijpen, het Woord Gods. Ik ga dan ook volkomen met je mee als je zegt dat Christus eeuwige Geest ons te binnen zal brengen uit deze kostbare bron.

      Verwijderen
  2. Uhem.. de Heidelbergse Catechismus is een van de drieformulieren van enigheid.
    Die Catechismus is zo ongeveer in 1560 geschreven omdat er onduidelijkheid was bij de RKK Duitsers o.a. over het avondmaal en diverse andere zaken. Ik vind het een mooi geschrift naast de Bijbel en ondanks dat hij zo oud is nog levendig.
    Als ik zie en hoor hoeveel verwarring er is bij de christenen over de Bijbel met diverse interpretatie vind ik een geschrift wat bijna 500 jaar oud is toch een bijzondere die een verklaring geeft over verschillende zaken uit de Bijbel.
    Kijk Peter jij hebt ook boeken geschreven en ik bedoel het niet rot hoor maar ik denk dat ze met jou dood ook het graf in gaan. Zwaar gereformeerden halen inderdaad veel de catechismus aan maar wat ik wel durft te zeggen is dat zij dat geschrift niet boven de Bijbel stellen, hoewel dat vaak gezegd en zo verstaan wordt is het onjuist.
    Persoonlijk vind ik de Bijbel een onduidelijk boek omdat het vertaald is uit de oorspronkelijk talen en dan krijg je verwarring. Een hulp of verklaring als de Catechismus is dan geweldig.
    Groeten Jan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is gek maar de bijbel kent veel zaken waarover wij ons het hoofd kunnen breken, maar er is EEN zaak of liever EEN persoon die glashelder naar voren komt. Dat is de basis van ons gezamelijk geloof en hoe rijk en heerlijk is dat.
    Of mijn boeken het graf zullen halen is nog maar de vraag? Wat ik wel durf te zeggen is dat de inhoud, zolang hij naar Jezus de opgestane Heer verwijst dwars door het tijdelijke de eeuwigheid zal binnengaan. En daar hebben we dan ook direct de reden van mijn schrijfsels te pakken. Ik zoek niet mijn eer, maar de eer van Hem die zelf ook dwars door de dood ging. Laten wij die allen zoeken, dan verwordt zelfs de catachismus tot een boek vol bruikbare info, maar laten we de verwarring wegnemen en deze leerstof niet gezag hebbend maken. Er is er maar EEN die dat heeft, dat is de bijbel en wat meer het vleesgeworden Woord Gods....

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.