zondag 17 februari 2013

Zoek de fouten in de bijbel


Vandaag in de Sint jan kerk. Druk, als gewoonlijk en een heel goede preek. Een paar dingen vielen mij op.

Jezus 40 dagen vasten in de woestijn, moesten volgens de predikant misschien niet letterlijk genomen worden.
Dan kan je volgens mij, heel de bijbel in de kachel gooien lieve mensen! We nemen de bijbel aan voor waar of niet waar, maar niet ten dele waar. Want wie is er bij machte om dan uit te vogelen wat waar en wat niet waar is?

Het tweede dat opviel was dat de predikant vertelde dat de theologische opleiding in Amsterdam er vooral mee bezig was om na te gaan of de bijbel historisch juist is.
Ook hier kan ik zeggen dat dit een verkeerde benadering is van hetgeen wij Gods woord noemen. Als mensen moeten nagaan of wat in de bijbel staat echt gebeurd is, komt dat omdat men een verkeerd uitgangspunt heeft.
Namelijk, er kunnen onjuistheden in de bijbel staan.

Het derde was dat het de predikant opviel dat er veel mensen in onze moderne tijd geen bijbel meer mee naar de kerk namen. Dat was vroeger wel zo, aldus de predikant.
Ik meen dat het historisch aantoonbaar is dat het meenemen van een eigen bijbel naar de kerk, pas van de laatste eeuw is. Vroeger was de ongeletterdheid bij het gewone volk enorm hoog en waren er in het geheel geen bijbels beschikbaar.
De moderne drukkunst en omdat de moderne tijd ons meer financiële ruimte geeft maakt dat ieder gezin (in Nederland) een bijbel kan bezitten, maar laten we nou niet denken dat dit vroeger ook zo was. Daarnaast vind ik veel belangrijker dat mensen de bijbel in hun hart dragen in plaats van hem in papieren uitgave mee de samenkomst binnen sjouwen.
Verders een heel goede preek…

13 opmerkingen:

  1. ik weet niet meer waar, maar laatst maakte ik de opmerking dat als je een blad uit de Bijbel scheurt, de band begint te rafelen en je uiteindelijk elke bladzijde verliest.

    Als je de sprekende ezel van Bileam als onzin afdoet, waarom zou je dan geloven dat de Heer Jezus uit de dood opstond?

    De enige juiste mogelijkheid is de Bijbel gewoon te geloven. Als we met ons verstand ergens niet bij kunnen, dan ons te realiseren dat wij niet Gods verstand, inzicht en kennis hebben. Wat voor de mens onmogelijk is, is dat niet noodzakelijkerwijs ook voor God.

    Juist onze generatie zou zich dat moeten beseffen. We maken met onze draadloze telefoon een foto of filmpje en versturen dat (weer draadloos) naar een ver land. We rijden in onze auto naar onze bestemming terwijl een kleine computer ons vertelt hoe we moeten rijden. enzovoort. Allemaal dingen die 'vroeger' volstrekt onmogelijk leken.

    Eens zullen we inzien hoe God de aarde in zes dagen kon scheppen. Hoe God een ezel liet praten. en hoe God ervoor zorgt dat in de toekomst een leeuw stro zal eten. Tot die tijd mogen we het gewoon geloven en overlaten aan onze hemelse Vader.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe waar Kees en hoe kan dat toch dat een predikant met zulke kreten aankomt? Wat en hoe moeten wij dat toch bezien? Als wij het wonderlijke aan de bijbel willen onttrekken opdat het ons onlogisch overkomt, wat moeten wij dan met de kruisiging? Ik neem (net als jij en velen met mij) het woord van God voor waar aan. Waar ik het niet begrijpen kan, komt het vertrouwen omhoog en het besef dat onze God kan doen boven bidden of beseffen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als de mensen de Bijbel niet meer lezen (druk druk druk) en de satan kan predikanten in opleiding ertoe brengen dat ze gaan twijfelen aan het Woord van God, dan kan satan achterover leunen. De afgestudeerde predikant kan twijfel en ongeloof zaaien en niemand in de kerk protesteert.

    Dit was de reden dat mijn broer in Finland ging lesgeven aan een Bijbelschool: zorgen dat de toekomstige predikanten hun geloof niet op de Bijbelschool verliezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Amen Kees zeg ik amen op. Het is gek maar ik hem de bijbel opgegeten jaren en jaren (net als jij) en dra er iets gezegd wordt wat niet strook, proef ik het direct.
      Het is toch eigenlijk van de gekke dat bijbelscholen hun geloof in de basis verliezen en zelf menen uit te maken wat "bijbels" is en wat niet. Geef mijn portie maar aan fikkie dan...

      Verwijderen
    2. Ik kan toch niet nalaten om hier op te reageren. Heeft een predikant niet het recht dan om zelf te definiëren wat hij gelooft; moet dat op een bijbelschool of waar dan ook met de paplepel naar binnen worden gegoten wat wel en niet de boodschap moet zijn? Je kan toch met zijn mening doen wat je wil? Jullie (bedoel ik niet verkeerd hoor) hebben het volste recht om zo rechtlijnig te zijn als jullie zijn (denk er zelf anders over) maar een ander mag daar toch wel van afwijken? De 'satan die de predikanten in opleiding ertoe brengt om te gaan twijfelen aan het Woord van God' dat vind ik wel heel cru uitgedrukt; misschien is twijfel ook wel een van de eigenschappen die God ons heeft toebedeeld toen hij ons schiep? Mag een mens aub twijfelen. Hier gaan we onderling niet uitkomen denk ik maar dat hoeft denk ik ook niet zo lang we onderling maar respect blijven tonen.

      Verwijderen
  4. Ik heb ook als principe dat de Bijbel waar is, Gods woord. Een bijbel meenemen naar de zondagse dienst vind ik wel een hele goede hoor: "onderzoekt alles en behoudt het goede" staat in het Woord. Zelf meelezen vind ik daar wel een beetje bij horen. Zeker als er bijvoorbeeld iets gelezen wordt, daarna iets wordt overgeslagen en dan verder wordt gelezen. Dan vind ik dat 'missende deel' er ook bij horen en lees ik dat ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het allemaal prachtig als mensen een papieren of van mijn part digitale bijbel meenemen naar de samenkomst, doch een predikant moet het niet als maatstaf gebruiken in de vorm van: ik mis dat, vroeger deed men dat wel, nu zie ik dat het minder gebeurt etc. Maar laten we nou wel voor ogen houden dat waar het werkelijk om gaat is dat het woord in onze harten werkt. Iedereen kan een bijbel onder zijn arm nemen, maar het woord in je hart toelaten is van een andere bijbelse orde. Daarom lezen we nergens in de bijbel dat we hem in papiervorm mee naar de samenkomsten moeten sjouwen wat nu mode is, opdat het slechts en gewoonte, gebruikt etc is. Net als het bijbel lezen na het eten. Prachtig, zeker blijven doen, maar wel beseffen dat we hier met een gebruik te maken hebben en niet met een bijbels gebod of bijbelse gang van omgaan met Gods woord. En dan nog eens wat: laten al die kerken nu een stoppen om allemaal een verschillende vertaling te hanteren! Het is om dol van te worden! Daar de NBG, ergens anders de Staten, Neen de Hernieuwde staten, het levende woord, willibrordvertaling, de Delfse vertaling , groot nieuws bijbel of toch liever het boek of...Precies het zelfde met de liederen. Opwekking, gezangen, psalmen, oud berijmd, nieuw berijmd, johannes de Heer, glorieklokken en dan vergeet ik er nog 10. En dan weet je eindelijk welke vertaling men in een zekere kerk gebruikt, komt er een dominee die een heel andere gebruikt op de kansel want daarin staat het beter. Sorry maar in de gevestigde orde is het een grote verdeeldheid wat vertalingen betreft. Dan kunnen we van de moslims nog heel wat leren...DIe hebben een koran

      Verwijderen
    2. Precies, iedereen doet het weer anders. Ik neem graag m'n bijbel mee, de ander weer niet...

      Verwijderen
  5. Hallo Peter, en andere lezers, ben het helemaal eens, met jullie opvatting. Het is toch Gods Heilige Geest die ons dat inbrengt, dat wat wij lezen, ook geloven ook waar is. De hele Bijbel staat toch vol met zulke bijzondere dingen, die wij volledig als waar aannemen. Het is ook niet wij, maar Gods H.Geest laat het ons zien. Het hele geloof in God de Vader en Jezus Christus en de Heilige Geest, is toch juist wat wij niet zien, God laat het ons zien door ZIJN Geest.
    Ik denk dat het heel goed is om aan zoiets aandacht te schenken.
    Mooie, nadenker Peter.
    Gods Zegen, en liefs van mij, voor jullie samen, van mij, Esther.
    Ons geloof is toch gebaseerd op een levende hoop, of zoals Hebreeën 11:1-2 al schrijft, aannemen en geloven wat niet zichtbaar is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik wil alleen maar even zeggen, dat ik het diep triest vind, dat een prediker of voorganger of zo iemand, de bijbel in twijfel trekt!!!
    Het is het Levende Woord van God.
    Meer kan ik er even niet aan toe voegen.
    Lieve groetjes
    Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel apart inderdaad, lijkt me dat je als voorganger toch het Woord Gods gelooft en dus de bijbel.
    Enneuh...ik neem de bijbel niet mee naar de kerk. Schaam me diep.....

    Groet,Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zolang je het Woord van God in je hart hebt, ben je zelf de kerk en neem je Hem overal mee naartoe. Dat is dacht ik Gods maatstaf....

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.