dinsdag 5 februari 2013

Wie hebben geestelijk gezag


Veel mensen willen geestelijk gezag hebben. Ergens niet eens zo’n verkeerd streven, doch de bijbel zegt: denk niet dat u allemaal leraar bent, een leraar wordt daarnaast ook zwaarder beoordeeld.
Op welk terrein wij ons ook inzetten in de gemeente van God, wij zijn bezig om voor de bruid te zorgen die wij tezamen vormen. Ik hoorde van een man die elke dag bad:”Heer laat mij toch van mijn lastige vrouw scheiden zodat ik meer bruikbaar kan zijn in Uw gemeente want zij belemmert mij te dienen.” Waarop de Heer antwoord gaf met:”Als jij niet voor jouw bruid kan zorgen, laat ik je zeker niet op de Mijne los!
Ik weet dat dit me wellicht weer niet in dank afgenomen wordt maar wat moeten wij met de volgende tekst:1 tim: 3. Een opzichter moet: niet geldzuchtig zijn(daar gaan de meeste tv dominees al en voorgangers die elke dienst om geld zeuren).
Een goed bestuurder van zijn eigen huis zijn, die zijn kinderen onder Gods gezag houdt.
Hoeveel dominees/voorgangers hebben kinderen die hun kont tegen de krib smijten en niets meer met het geloof te maken willen hebben? Kunnen zij eigenlijk op grond van de bijbel wel voorganger zijn?
Evenzo de oudsten, staat er nog bij!

Altijd als ik hierover spreek, beginnen mensen te roepen dat kinderen hun eigen keuzen maken in het leven en dat jij daar als ouders niet verantwoordelijk voor bent. Er zit wat in en toch, hoe komt het dan dat God de geestelijke wandel van kinderen wel meeneemt in Zijn maatstaf voor wie geestelijk gezag mogen oefenen in Zijn gemeente? Denken wij misschien niet te gemakkelijk dat God ons op de een of andere manier wel zal gebruiken?

10 opmerkingen:

  1. En jij denkt zeker omdat je geen kinderen hebt die de verkeerde kant opgaan dat je wel geestelijk gezag hebt? Wat een onzinverhaal opnieuw!!!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Meneer (of mevrouw?) anoniem, ik ga u ook iets verklappen. Ik laat uw reacties door omdat ze zo leuk zijn, niet omdat ze getuigen van wijsheid. More please want het is weer!!!!!!!!schuddebuiken hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk persoon die anonieme reageerder. Ach ja.

    Is geestelijk gezag wel te interpreteren vanuit de bijbel? Is dat niet iets wat je uitstraalt? Net zoiets als natuurlijk leiderschap; je hebt het of je hebt het niet. Ueberhaupt niet zo'n lekker woord geestelijk 'gezag'; gezag klinkt zo eng. Persoonlijk denk ik dat het niet uitmaakt wat je kinderen worden/doen. Maar er staat ergens in de bijbel ook zoiets als dat de kinderen tot in het zoveelste geslacht belast zijn met de zonden van hun vader (Saul?) dus als je die lijn doortrekt?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Denk dat charisma wel een duit in het zakje kan doen om mensen te boeien. Je hebt predikanten/sprekers waarbij het volk aan de lippen hangt en je hebt er waarvan je eigenlijk bij de eerste zinnen al moeite moet doen om wakker te blijven.

    De vloek die je aanhaalt heeft mijns inzien betrekking op de hardnekkigheid van zonde. Je ziet het vaak dat als pa een alcoholist is, de zoon ook in dat spoor verder gaat. Aan de andere kant behoeft dat niet. Zo zie ik het althans dat met zonde belast zijn vanuit voorgeslachten. Mijn kleine mening. Morgen lekker weer werken. Beetje rustig op de zaak.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. "morgen lekker weer werken"; hmm. Contradictio in terminis? Weet niet wat jij voor werk doet maar het zou natuurlijk leuk kunnen zijn. Morgen lekker weer fotograferen daar kan ik me meer bij voorstellen.

      Verwijderen
  5. Met deze regen en sneeuw en harde wind vind ik het wel lekker om binnen in de loods te werken. IK zit nou ook heel de dag maar uit het raam te kijken...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hee Peter,
    Je ontketend weer een flinke reactie bij persoon anoniem.
    Ik ben inderdaad zo iemand die zegt, kinderen maken hun eigen keuzes, en moet de ouder dan daar de prijs voor betalen?

    Wij geven onze kinderen ook een goede opvoeding, maar ook zij maakten verkeerde keuzes, al dan niet onder invloed van een aangeboren gedragsstoornis als ADHD bij onze zoon, ADD/ODD bij onze dochter.
    Lekker de kont tegen de krib, en doffe ellendige jaren doorgemaakt.

    Logisch als ouder ben je verantwoordelijk voor je kinderen en draag je die zorg en lasten, maar zou ik dan niet in een gemeente een bediening mogen hebben, of begrijp ik je stukje weer eens niet goed met mijn eenvoudige verstand.

    Al met al, ik geniet gewoon van je stukjes. Soms kan ik volmondig met verschillende onderwerpen het met je eens zijn. Soms niet, en reageer ik maar er komen momenten voor dat ik niet reageer, omdat ik simpel niet weet hoe mijn dingen onder woorden te brengen.

    Hee kanjer. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je ontketend weer een flinke reactie bij persoon anoniem.
    Ik ben inderdaad zo iemand die zegt, kinderen maken hun eigen keuzes, en moet de ouder dan daar de prijs voor betalen?

    Tja, ik lijk dit toch te lezen in de bijbel als er staat dat een voorganger of ouderling in ieder geval kinderen moet hebben die de Here trouw zijn. Ik kan er ook niet anders van maken. Maar je mag misschien nog wel als ze dat niet doen de koffie zetten...Haha...Misschien gaat het enkel op voor kinderen als ze thuiswonen. Ik durf het niet te zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hee kanjer, ik bedoelde ook niet in de bediening als prediker. Nee dan lijkt het mij dat je alle kuikens goed onder de vleugels en in het gareel moet hebben.
      Ik bedoelde meer, in de zangdienst, of inderdaad koffie zetten, of oppas e.d.
      Groetjesssssssss
      Wil

      Verwijderen
  8. Ik denk dat als alleen die mensen wat mogen doen wier kinderen trouw zijn er krachten te weinig zullen zijn en de kerk niet kan functioneren. Ik bedoelde voorgangers en niet "gewone" (wat is gewoon) gemeenteleden.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.